Kunnskapsforlaget

«Stjernetitteren» var opprinnelig logoen til Store norske leksikon, men ble tatt i bruk som logo for hele forlaget fra 2000-tallet.
Logo
Av .
Kunnskapsforlagets opprinnelige logo var en stilisert ugle
Opprinnelig logo
Av .

Kunnskapsforlaget er et norsk forlag som ble opprettet i 1975. Det utgir ordbøker i trykt og elektronisk form, samt fagbøker innen ulike fagområder. Kunnskapsforlagets hovedprodukt er de blå ordbøkene og ordboktjenesten Ordnett på internett. Kunnskapsforlaget var utgiver av Store norske leksikon fram til 2010.

Forlaget var fra 1975 eiet av forlagshusene Aschehoug og Gyldendal med 50 prosent hver, inntil september 2018 da Aschehoug solgte sin eierandel til Gyldendal. Gyldendal er etter dette eneeier av Kunnskapsforlaget.

Historie

Forlagshusene Aschehoug og Gyldendal slo sine avdelinger for leksikon og ordbøker sammen i Kunnskapsforlaget i 1975. Aschehougs tyngste bidrag var Aschehougs leksikon mens Gyldendal bidro med De blå ordbøkene.

Leksikon

De to forlagene hadde de vært konkurrenter på leksikonmarkedet siden 1930-tallet og sammen ga de nå ut Store norske leksikon. Første utgave kom i 1978 og ble raskt et innbringende verk. Da fjerde og siste papirutgave ble utgitt 2005–2007 hadde SNL solgt over 180 000 leksikonsett. Den siste utgaven var produsert med støtte fra Fritt ord-stiftelsen.

Leksikonet hadde solgt internett-abonnementer fra 2000. Det ble satset på en gratis og reklamefinansiert nettutgave fra 2009. Det skulle raskt vise seg å ikke bære seg økonomisk. 1. juli 2010 ble leksikonet overdratt til prosjektorganisasjonen Norsk nettleksikon, og forlaget ble omstilt til et rent ordbokforlag.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg