Under eller mirakel er en betegnelse på en hendelse som ikke lar seg forklare gjennom menneskelig erfaring, fornuft eller naturens kjente lover. Hendelsen kan utløse forundring, forbauselse, ærefrykt og glede.
Faktaboks
- Også kjent som
-
mirakel
Én oppfatning av undere er at guddommelige makter står bak slike hendelser, og at en guddom kan bruke spesielle mennesker til å utføre selve handlingen eller hendelsen. Et eksempel på dette er helgener i kristendommen.
Undere spiller en viktig rolle i de fleste religioner. Det finnes fortellinger om ulike typer undere, for eksempel helbredelse av syke, gjenoppliving av døde, uvanlige unnfangelser (Jesus), spesielle barn, nyfødte som snakker (Buddha), overskridelse av naturlovene og fremkalling av naturfenomener (som regn eller torden). Innenfor de enkelte religionene blir beretninger om slike hendelser gjerne ansett som sanne, og ofte hellige fortellinger.
I moderne tid er naturlovene blitt bedre forstått, og skillet mellom overnaturlige hendelser og faktiske hendelser er blitt skarpere enn tidligere. Hendelser som tidligere kunne bli ansett som mulige ved en guddoms hjelp, blir nå ofte avvist som umulige. Beretninger om undere betraktes nå av mange som mangel på kunnskap om naturen, mistolkninger av tekster, misforståelser eller overtro.
I antikken ble forestillingen om undere også brukt til å karakterisere fantastiske eller prektige byggverk, og man snakket om «verdens sju underverker». I vår tids dagligtale brukes ordene under og mirakel også for å beskrive uventede, og kanskje ufortjente prestasjoner, eller resultater. «Det er et under at jeg besto eksamen» (for jeg hadde ikke lest noe særlig).
Kommentarer (2)
skrev Torgeir Horn
Jesus sa han var Guds sønn og kom fra «Himlenes rike». Før Abraham var er jeg - sa han. Samtidig så han frem til å komme tilbake til der han kom ifra. Jesus hadde og har samme vesen som Faderen i den sammenheng han kom ifra og dro tilbake til. Jesaia 55 sier at så høyt som himmelen er over jorden er Guds tanker høyere enn våre tanker. Temaet er undere. - Hvis vi kombinerer disse tankene. Er det da ikke nærliggende å tenke at det vi kaller undere har sin rot i egenskaper som det var naturlig for Jesus å ha i den sammenhengen han kom ifra og som han hadde med seg de årene han var en av oss? At undere egentlig er å forstå som noe naturlig bare sett ifra en langt mer avansert sammenheng?
svarte Mari Paus
Hei, Torgeir! Takk for kommentaren og for at du bruker SNL. Hvis du synes artikkelen er mangelfull kan du legge inn et endringsforslag. Vennlig hilsen Mari i redaksjonen.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.