Alfred Maurstad var en norsk skuespiller og musiker.
Han debuterte i 1920 på Det Norske Teatret, hvor han spilte Jacob i Erasmus Montanus og Torgeir i Fossegrimen av Sigurd Eldegard. På Nationaltheatret (fra 1931) slo han igjennom som Lind i Kærlighedens komedie og Galge-Lasse i Bøddelen av Pär Lagerkvist. Med tittelrollene i Peer Gynt (1936) og Hans E. Kincks Driftekaren etablerte han seg som en av Nationaltheatrets hovedkrefter. Senere skapte han frodige Holberg-figurer (Henrik, Arv, Erasmus), varme Bjørnson-tolkninger (Sannæs, pastor Hall) og sterke Ibsenskikkelser (Fogden i Brand, Engstrand).
Han spilte også i moderne dramatikk, blant annet faren i Eugene O'Neills Måne for livets stebarn og den greske bonden i Leopold Ahlsens Den som vil seire, hvor han feiret sitt 40-årsjubileum.
Maurstad var i 1948–1950 sjef for Trøndelag Teater. På Nationaltheatret iscenesatte han en rekke forestillinger, fra Holbergs Den stundesløse til Herren og hans tjenere av Axel Kielland.
Maurstad filmdebuterte i 1926 og ble den ledende norske filmskuespilleren i norsk films «gullalder», med de vitale og uttrykksfulle hovedrollene i Tancred Ibsens Fant (1937), Gjest Baardsen (1939) og Tørres Snørtevold (1940), og som den legendariske skiløperen i Trysil-Knut (1942). Han regisserte det populære filmlystspillet En herre med bart (1942).
Alfred Maurstad var også en ledende felespiller, og den første som spilte hardingfele i norsk radio (1926). Han gjorde mange plateinnspillinger, blant annet under «kunstnernavnet» Fele-Lars.
Arnold Haukelands statue av Maurstad som Peer Gynt ble avduket på Nordfjordeid i 1977.
Alfred Maurstad var gift med Tordis Maurstad og far til Toralv Maurstad og Mari Maurstad.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.