Nymfer og satyr, oljemaleri, 260,4 × 182,9 cm, utført av William Bouguereau i 1873. Maleriet ble stilt ut på Salon de Paris i 1873 og straks innkjøpt av en amerikansk kunstsamler.

Image courtesy Clark Art Institute, clarkart.edu, Massachusetts.
Lisens: Begrenset gjenbruk (Public Domain)

Florentinsk dikter, oljemaleri, 30,5 × 50,5 cm, uført av Alexandre Cabanel i 1861

The Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: CC0 1.0 Universal (Begrenset gjenbruk)

Egyptisk bondekvinne og barn, oljemaleri, 186,7 × 105,4 cm, utført av Léon Bonnat i 1869–1870. Bonnat oppholdt seg i Egypt da Suezkanalen ble åpnet. Maleriet ble stilt ut på Parisersalongen 1870, hvor man hadde sans for det som ble oppfattet som eksotisk.

The Metropolitan Museum of Art, New York.
Lisens: CC0 1.0 Universal (Begrenset gjenbruk)

Sjøslag i Lagoa-bukten, Madagaskar 21.–22. september 1799, oljemaleri, 139 × 216 cm, utført av Johan Jacob Bennetter i 1863

/Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY 4.0

Salongmaleri er fellesbetegnelse for en stor gruppe malerier med en typisk stil og motivkrets som fra cirka 1830 til 1881 dominerte på den statlige kunstutstillingen Salon de Paris, i Norge kalt Parisersalongen (eller bare salongen, på fransk le Salon).

Et typisk salongmaleri har enten et historisk motiv eller et fortellende motiv som er hentet fra Bibelen eller gresk og romersk mytologi. Motiver som er lånt fra skjønnlitteraturen, er også vanlig. Et salongmaleri inneholder gjerne en fortelling med figurer som et kompetent publikum i samtiden kunne gjenkjenne og konversere om.

Fargene i et typisk salongmaleri er helst mørke, og det er lagt vekt på å skape inntrykk av romlig dybde ved hjelp av perspektiv. I et salongmaleri unngår man helst maleriske virkninger til fordel for avgrensete former.

Salongmaleriet oppnådde stor popularitet hos et bredt publikum i Frankrike og andre land.

Salongmaleriet tilhører den akademiske billedkunsten som hadde høy status på 1800-tallet.

To betydninger

Salongmaleri har over tid fått to motsatte betydninger. Som nøytral betegnelse blir salongmaleri brukt om en dominerende retning i fransk malerkunst i årene cirka 1830 til 1881, og i minskende grad frem mot cirka 1914.

Salongmaleri blir dessuten anvendt som en negativ karakteristikk. Mange kunstkritikere og kunstnere både i samtiden og senere har kritisert salongmaleriets akademiske stil og litterære motiver. Dessuten ble salongmaleriet oppfattet som den franske statens offisielle kunstsyn, som ble støttet av kunst- og auksjonsfirmaer og internasjonale investorer. Malerier med motiver fra samtidens arbeidsliv eller som var utført i impresjonistisk teknikk, hadde vanskelig for å bli akseptert.

Historikk

Fra omkring 1830 ble Parisersalongen det sentrale sted for årlig visning av billedkunst i Paris. Denne kunstutstillingen ble støttet økonomisk av den franske stat, og av denne grunn fikk den status som statens offisielle kunstutstilling (på fransk exposition officielle). Mellom 1830 og 1881 var Parisersalongen årets største kulturelle begivenhet i Paris med stor tilslutning fra et nasjonalt og internasjonalt publikum. Parisersalongen fikk bred omtale i avisene.

Fra og med 1863, da det ble arrangert en alternativ utstilling for refuserte malere (Salon des refusés), ble Parisersalongens kunstpolitiske svakhet synlig. Problemet lå i hvordan maleriene ble valgt ut. Systemet innebar at kunstnerne sendte inn malerier for vurdering av en bedømmelseskomité. Flertallet av medlemmene i komiteen var akademikere som underviste på kunstskolen École des beaux-arts, og de innsendte maleriene ble underlagt konservativ fagfellevurdering. Mange kunstnere oppfattet kriteriene for vurdering som ekskluderende.

Medlemmene i bedømmelseskomitéen foretrakk det typiske salongmaleriet som fremstilte mytologiske, historiske eller litterære motiver og var utført i henhold til den klassiske tradisjonens forståelse for tegning og farger.

Dessuten ble komiteens foretrukne kunstnere tildelt stipend og gitt andre fordeler. Anerkjennende oppmerksomhet førte til omtale i avisene og salg til statens innkjøpskomité, kunst- og auksjonsfirmaer og private samlere.

Salon des refusés i 1863 og impresjonistenes gruppeutstillinger fra og med 1874 utfordret Parisersalongens hegemoni.

I 1881 overlot den franske stat ansvaret for Parisersalongen til kunstnerorganisasjonen Société des artistes français. Med denne omorganiseringen, som også åpnet for alternative kunstnerstyrte og private arrangører av kunstutstillinger, tapte salongmaleriet popularitet og prestisje.

Salongmalere

Salongmaleriet har en gjenkjennbar stil og motivkrets som er felles for mange malere som stilte ut på Parisersalongen. Det gjelder for eksempel de franske malerne Léon Bonnat, William Bouguereau, Alexandre Cabanel, Paul Delaroche og Ernest Meissonier.

Selv om salongmaleriet fikk liten betydning for norske kunstnere, stilte noen ut malerier på Parisersalongen i tiårene før omorganiseringen i 1881. Det gjelder eksempelvis Peter Nicolai Arbo, Frants Bøe og Johan Jacob Bennetter.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Wolf, Norbert (2012). The Art of the Salon. The Triumph of 19th-Century Painting. Munich: Prestel

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg