Une académie, olje på lerret, 67,5x37 cm, malt av ukjent fransk kunstner mellom 1800 og 1850. Utførelse av denne typen malte eller tegnete bilder, den franske betegnelsen er une académie, var del av det akademiske undervisningsprogram. Hensikten var å få frem den poserende modellens underliggende muskulatur, komplekse kroppsstilling og skyggelegging.
The National Gallery, London.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Akademisk kunst er tegning, maleri og skulptur som er utført i henhold til regler, som er definert av et tradisjonsbundet kunstakademi.

Faktaboks

Uttale
akadˈemisk kunst

Regelstyrt kunst

Ved kunstakademiene som ble etablert på 1700- og 1800-tallet etter mønster av Académie Royale de Peinture et de Sculpture i Paris (grunnlagt 1648), ble studentene pålagt å følge og realisere fem hovedregler i det kreative arbeidet med et kunstverk. Disse var invensjon (idé, tema, motiv), proporsjon (korrekt anatomi og forholdet mellom kunstverkets deler), fargebruk (harmoniske farger), komposisjon (kunstverkets formale organisering) og uttrykk (kunstverkets totale virkning).

Opposisjon

Jomfru Maria tilber nattverden, olje på lerret, 40,3x32,7 cm., malt av Jean Auguste Dominique Ingres i 1852. Det akademiske i dette maleriet har å gjøre med tilknytningen til italiensk renessansemaleri (særlig Rafael) i linjeføring og abstrahering av form.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

I annen halvdel av 1800-tallet vokste det frem en opposisjon til kunstakademienes regelstyrte undervisning. Private kunstskoler, alternative kunstutstillinger og et borgerlig publikum, som hadde en annen smak enn den kunstneriske eliten, aristokratiet og de geistlige, førte til brudd med den akademiske kunsten.

Akademisk kunst ble etter 1850 i økende grad betraktet som konservativ eller reaksjonær i betydningen i utakt med sin egen samtid.

Dagens situasjon

Akademisk kunst som negativ karakteristikk blir fremdeles brukt om visuell kunst som følger forhåndsbestemte og strenge regler.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Boime, Albert (1971). The Academy and French Painting in the Nineteenth Century. London: Phaidon Press
  • Crow, Thomas E. (1985). Painters and Public Life in Eighteenth-Century Paris. New Haven: Yale University Press
  • Duro, Paul (1997). The Academy and the Limits of Painting in the Seventeenth-Century France. New York: Cambridge University Press
  • Harding, James (1979). Artistes Pompiers. French academic Art in the 19th Century. London: Academy Editions
  • Perry, Gilbian, Cunningham, Colin eds. (1999). Academies, Museums, and Canons of Art. New Haven: Yale University Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg