Norge tok i 1967 kontakt med Sovjetunionen med sikte på å starte delelinjeforhandlinger for kontinentalsokkelen. Et første uformelt møte ble avholdt i Oslo tre år senere. Allerede dette møtet avdekket betydelig forskjell i partenes syn på hvor delelinjen skulle trekkes. Norge tok utgangspunkt i at avgrensningslinjen måtte følge midtlinjen mellom statenes kyster, altså slik at ethvert punkt på delelinjen ble liggende like langt fra kysten på begge sider. Sovjetunionen tok utgangspunkt i at avgrensningen av kontinentalsokkelen skulle følge en linje nordover fra vestligste punkt i sovjetisk landterritorium til Nordpolen, den såkalte sektorlinjen. Denne linjen (med en forskyvning ved Svalbard) var blitt proklamert som vestgrensen for Sovjetunionens besittelser av øyer i Arktis i et dekret 15. april 1926. Mellom det norske midtlinjekravet og det sovjetiske sektorkravet, lå et omstridt havbunnsområde på omlag 175 000 kvadratkilometer.
Den første offisielle forhandlingsrunden fant sted fra 1974 til 1976. Både Norge og Sovjetunionen hadde på dette tidspunktet tiltrådt Konvensjonen om kontinentalsokkelen fra 1958. Artikkel 6 i konvensjonen slår fast at statene skal inngå en avtale om avgrensningen. I prinsippet står to nabostater derfor fritt til å bestemme hvor delelinjen skal ligge. Kommer man derimot ikke til enighet, er regelen at man skal dele havbunnsområdene i to like store deler målt fra kyststatens grunnlinjer, med mindre «spesielle omstendigheter» tilsier en annen avgrensning. I fravær av avtale, tar Konvensjonen om kontinentalsokkelen derfor utgangspunkt i midtlinjeprinsippet, men åpner for at delelinjen kan flyttes i den ene eller annen retning beroende på om spesielle omstendigheter taler for en annen avgrensning.
Norge la fram forslag om en kompromissløsning. Man var fra norsk side innstilt på å akseptere en delelinje trukket omlag midt imellom midtlinjen og sektorlinjen. Forhandlingene på midten av 1970-tallet ble likevel resultatløse og ikke gjenopptatt før i 1980. I mellomtiden hadde Norge og Sovjetunionen inngått avtaler om fiskeriforvaltningen i Barentshavet, samt en midlertidig praktisk ordning for inspeksjon av fisket i deler av de opprettede 200-mils fiskerisonene i Barentshavet – den såkalte Gråsoneavtalen – som delvis overlappet med det omstridte området. Sovjetunionen så det derfor ikke prekært med en løsning på grensetvisten. Forhandlingene i 1983, 1984 og 1986 ble resultatløse.
Da Sovjetunionens statsminister Nikolaj Ryzjkov kom på offisielt besøk til Oslo i 1988 var det på norsk side visse forventinger til et gjennombrudd i delelinjeforhandlingene. Istedenfor forslag til en delelinje, ble Norge tilbudt en avtale som skulle regulere hvordan de to statene i fellesskap skulle kunne drive olje- og gassvirksomhet i deler av det omstridte området. Norges statsminister Gro Harlem Brundtland avslo Sovjetunionens forslag om et slikt «fellesområde». Norge ønsket en klar avgrensingsløsning i Barentshavet, ikke et kondominium der den lille staten risikerte å bli dominert.
Sovjetunionen viste etter hvert større vilje til kompromiss. På en felles pressekonferanse under Mikhail Gorbatsjovs besøk i Oslo i 1991 bekreftet Brundtland og Gorbatsjov at de var kommet til enighet om hvordan 3/4 av hav og havbunn skulle avgrenses. Forhandlingsresultatet ble formelt videreført i forholdet mellom Norge og Russland etter Sovjetunionens oppløsning, og det fant sted flere forhandlingsrunder i Moskva og Oslo i 1992–1993. Drøftelsene avdekket betydelig uenighet knyttet til hvordan den sørligste delen av Barentshavet skulle avgrenses – den siste fjerdedelen av delelinjen.
Det var tilnærmet stillstand i de norsk-russiske drøftelsene gjennom resten av 1990-tallet. Formelt sett fikk både Norge og Russland også ny havrett å forholde seg til. FNs havrettskonvensjon trådte i kraft i 1994 og ble ratifisert av Norge i 1996 og av Russland i 1997. De nye avgrensningsreglene som nå gjaldt i det bilaterale forholdet mellom Norge og Russland henviste hverken til midtlinjen eller spesielle omstendigheter. Ifølge Havrettskonvensjonen skulle avgrensingen av både sokkel og økonomiske soner skje med sikte på å oppnå en rett og rimelig løsning.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.