Med sin internasjonale havn og jernbane har Djibouti en sentral posisjon innen handel på Afrikas Horn.
Djibouti havn ble gjort til frihavn i 1981. I 2009 ble havneområdet utvidet ved Doraleh, fem kilometer vest for det opprinnelige havneområdet. Her er det en oljeterminal og en terminal for containerskip. Mer enn 90 prosent av Etiopias eksport og import går over byens havn og andre havner i Djibouti.
Etter Eritreas selvstendighet i 1993 ble Etiopia uten egen adgang til havet, og etter krigen mellom de to land i 1998 benyttet ikke Etiopia lenger de eritreiske havnene Assab og Massawa, men økte bruken av Djibouti havn, som på grunn av sterkt økende volum styrket sin kapasitet.
I perioden fra 1894 til 1917 bygde Frankrike en jernbanelinje med en sporvidde på 1000 millimeter mellom Djibouti by til Addis Abeba i Etiopia. Denne jernbanelinjen ble i 1982 ble overtatt av Djibouti og Etiopia i fellesskap, fra det tidligere fransk-etiopiske eierskapet. I 2010 inngikk Djibouti, Etiopia og Kina en avtale om at det med kinesisk finansiell og teknisk bistand skulle bygges en elektrifisert jernbanelinje med sporvidde 1435 millimeter mellom Djibouti by og Addis Abeba. Denne linjen på i alt 781 kilometer som ble åpnet i 2018, løper i hovedsak parallelt med den gamle linjen. Den har 45 stasjoner. 97 kilometer av denne linjen er i Djibouti. Djibouti og Etiopia er eiere av jernbanelinjen, som i de første seks årene drives av Kina. Dette prosjektet er et ledd i Kinas «belte- og vei-initiativ», også omtalt som den nye silkeveien.
Djibouti har et veinett på 2893 kilometer (2013), men bare en mindre del har fast dekke.
Djibouti-Ambouli internasjonale lufthavn som har både en sivil og en militær del, er seks kilometer fra byens sentrum. Det nasjonale flyselskapet Air Djibouti stanset sine operasjoner på slutten av 1980-årene, og ble i 1997 privatisert.
I 1985 ble en undersjøisk telekommunikasjonskabel strukket til Saudi Arabia, og Djibouti ble på slutten av 1990-årene tiltenkt rollen som et regionalt og internasjonalt transittsenter for kommunikasjoner mellom Afrika og Asia. I 1992 opprettet landet eget skipsfartsregister (Djibouti International Ship Registry).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.