containerskip

Bruk av standardiserte containere har effektivisert skipstransport betydelig.
Et av verdens største containerskip, HMM Algeciras, losser ved hjelp av store containerkraner i Rotterdam havn i Nederland.

Artikkelstart

Containerskip er skip spesielt bygd for frakt av containere. De rene containerskipene har fra siste halvdel av 1960-tallet gradvis erstattet de tradisjonelle linjeskipene og har blitt stadig større for å få ned kostnaden per container som fraktes. De største containerskipene som er bygd frem til 2020 laster rundt 24 000 standard TEU, det vil si standard 20-fots containere.

De største containerskipene går i trafikk langs de lange hovedrutene for frakt av varer, det vil i hovedsak si mellom Asia og Europa, og Asia og USA. Disse gigantskipene går bare til de største havnene, mens mindre skip, såkalte feederskip, både mater de store skipene i lastehavnene og distribuerer videre containere fra de største havnene og til mindre havner.

De større containerskipene har normalt ikke kraner om bord men blir lastet og losset ved hjelp av store spesialkraner som står på kaiene. Mindre feederskip har ofte egne kraner om bord som brukes til lossing og lasting.

Dette er de mest vanlige typene av containerskip etter år 2000:

Feeder

Mindre skip som laster under 3 000 TEU som seiler forholdsvis korte distanser og mater større skip fra mindre havner.

Intermediate

Dette er små og mellomstore skip som laster mellom 3 000 og 7 999 TEU.

Neo-Panmax

Middels til store containerskip med en lastekapasitet på mellom 8 000 og 14 999 TEU. Dette er skip som er spesialbygd for å gå gjennom Panamakanalen etter at slusene ble bygd ut i 2016.

Post Panmax

De største containerskipene som kan laste over 15 000 TEU. Disse skipene er for store til å kunne gå gjennom Panamakanalen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg