Etter hvert oppsto en større vårfest der Kybele ble knyttet til sin sønn (eller elsker) Attis. Ifølge ulike myter og fortellinger var dette en ung halvgud som kastrerte seg selv og døde. Kybeles rolle i handlingen varierer, men et fellestrekk er at hun sørger over hans død. Festen skal ha begynt 15. mars og ha vart i to uker. Den skal ha omfattet flere ulike ritualer og ha begynt med en feiring av Attis' fødsel.
Det finnes ingen nøyaktig beskrivelse av de ulike bestanddelene, men forskere har forsøkt å rekonstruere festens forløp og kommet frem til en omtrentlig beskrivelse:
Et nyhugget pinjetre båret gjennom byen til Magna Maters tempel på Palatin-høyden 22. mars. Treet skal ha symbolisert Attis’ død og dette var derfor en slags dødsprosesjon. To dager senere nådde sørgingen over Attis’ død sitt høydepunkt, og prestene både pisket seg selv og skar seg selv med kniver så blodet rant. Noen mener dette var dagen da nye prester kunne innvies og kastrere seg selv (dette var lenge forbudt i Roma). Etter disse sørgeritene fulgte en gledesdag, da man frydet seg over at Attis nå skulle være gjenoppstått i en bedre tilværelse. Festlighetene endte den 27. mars, med at statuen av gudinnen fraktet med en vogn til i elven Almo der hun ble badet. Blomster og sang preget hennes vei tilbake til tempelet.
Alle disse ritualene var offentlige og tilgjengelige for publikum, men kulten av Kybele og Attis omfattet også innvielsesritualer. Disse skal ha foregått den 28. mars som en avslutning på vårfesten. Både ritualet og betydningen var hemmelige og er omstridt. Det vi vet stammer fra kristne forfattere. Det er en vanlig oppfatning at deltagerne (mystene) identifiserte seg med den døende Attis, og søkte overgangen til et nytt liv. Noen av de innvidde valgte øyensynlig å tjene Kybele og Attis på heltid, andre fortsatte sitt vanlige liv ved siden av deltakelse i feiringene.
Kybele-kulten fortsatte å være en viktig del av det offentlige religiøse livet i Romerriket helt frem til kristendommen ble den eneste tillatte religionen i slutten av 300–tallet. Men hennes templer ble lenge stående, og kulten forsvant neppe før langt senere. Keiseren og filosofen Julian (regjerte 361–363 evt.), som ønsket å reversere kristningen av Romerriket, beskriver for eksempel Kybele som de intellektuelle og kreative gudenes mor og Zevs’ hustru.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.