Leketøy. Moderne elektronikk brukes til å lage avanserte, fjernstyrte leker. Denne dinosaurlignende lekeroboten styres trådløst ved hjelp av en håndholdt kontroll. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

leketøy (Roboraptor) av Ukjent/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Leketøy. Malte treleker har vært populære i flere hundre år, og er stadig aktuelle. Her et klassisk leketog der vognene hektes sammen ved hjelp av magneter.

Brio AB. Begrenset gjenbruk

Leketøy, gjenstand som brukes til å leke eller spille med. Selv om voksne kan benytte og ha glede av leketøy knyttes leketøy først og fremst til barn. Det er historiske og kulturelle variasjoner med hensyn til hva som regnes for lek, hvilke gjenstander som lekes med, og hvem som bruker leketøy.

Leketøy er i dag en storindustri med stadig større og mer dominerende aktører i markedet. På Internett ligger produsentenes elektroniske kataloger med de siste nyheter, og samlere av leketøy finner hverandre. Med internasjonaliseringen av leketøysmarkedet kan forekomsten av typisk lokale leker avta; mange typer skandinaviske treleker har f.eks. blitt relativt sett dyrere å produsere enn masseproduserte varer. Storprodusentenes makt til å skape trender og drive påvirkning bidrar også til å presse gamle leker til side.

I Norge omsetter leketøysbransjen for ca. 1,8 milliarder i året (2005). Norge importerer mye leketøy fra Kina og de store produsentlandene i Sørøst-Asia, men vi har fremdeles også en betydelig import fra Vest-Europa og til dels USA.

Over hele verden brukes leker til sosialisering av barn, enten leken er av imiterende eller instruerende karakter. Gjennom modeller kan man skape eksplisitte forbilder for å lære voksen oppførsel. Leker formet som husholdningsgjenstander eller våpen kan her være eksempler. Mange spill og fysiske aktiviteter som bruker leker, kan utvikle viktige ferdigheter som barna tar med seg inn i det voksne livet. Betydningen av leker har ellers vært knyttet til utvikling av ulike psykologiske og sosiale egenskaper, som oppdagelsestrang, kreativitet, aktivisering, læring av kjønnsroller og annen rolleatferd, maktutøvelse – eller selve evnen til avansert læring og til kommunikasjon mellom mennesker. Leker er også klart assosiert med gledesutfoldelse og fornøyelse, selv om dette ikke alltid kan realiseres.

Dukker og baller nevnes som de eldste og vanligste leketøy i verden. Imidlertid kan mange leker være naturlig forekommende og ubearbeidede gjenstander, som steiner, skjell, pinner, sand, korn o.l., eller de kan være laget av lite bestandig materiale slik at leken ikke dukker opp i fortidsfunn, f.eks. hyssingfigurer («cat's cradle»). Tre og leire er ellers frem til moderne tid viktig råmateriale for leketøytilvirkning. Leketøy kan være alt fra de enkleste objekter som barnefantasien gir liv til og eksistens, til komplekse gjenstander som de mekaniske lekene i 1800-tallets hoff eller dagens dataspill.

Et folk uten leketøy er dømt til undergang, sier et japansk ordtak. Overalt i verden finnes det lokale tradisjoner i utvikling og fremstilling av leketøy. I Japan har mange typer leketøy utviklet seg fra magiske og religiøse gjenstander. En lekedue er ikke bare vakker og et symbol for fred; opprinnelig var dette en form for amulett som skulle beskytte barnet mot å kveles av maten, direkte inspirert av duens forsiktige mating av fugleungene. Med duen viser foreldrene sin kjærlighet til barnet, samtidig som de håper på renhet i hjertet, representert ved at det holdes duer både i buddhist- og shintotempler. Leker formet som hunder har også vært populære i Japan. Hunder henspiller nemlig på lojalitet til en herre, samtidig som deres bjeffing skremmer bort onde ånder. Dessuten er hunder kjent for å ha lette fødsler.

Før man på Grønland fikk tett kontakt med omverdenen, ble leketøy brukt både av voksne og barn. Man hadde riktignok rangler og visse kjæledyr forbeholdt småbarn, men ellers er det vanskelig å trekke grenser. Mange gjenstander var knyttet til utvikling av ferdighet i lek som pågikk livet gjennom, så som hyssingfigurer og gripespill: en snor bundet til en pinne, i den andre enden f.eks. et revekranium eller kraveben fra sel med flere hull – den hullete gjenstanden kastes utover, og man skal så forsøke å få pinnen inn i et av hullene før snoren blir stram.

Leketøy har en lang historie, og mange typer av dagens leketøy har aner til fortiden. Vi kjenner til leketøy fra oldtidens Egypt; det er funnet dukker som skriver seg fra år 2000–3000 f.Kr., dessuten baller, spill, mekaniske leker og husgeråd. I et babylonsk funn forekommer deler av en alabastdukke med bevegelige armer. I aztekiske pyramider i Teotihuacán er det også funnet dukker. Blant fagfolk diskuteres det i hvilken grad f.eks. dukker er leketøy eller religiøse gjenstander. Noen hevder at den hellige dukken er leketøyets forløper. I antikkens Hellas og Roma innviet unge piker sine dukker til Diana eller Venus når de kom i gifteferdig alder. Det kan tenkes at enkelte museumsgjenstander som man ikke kjenner bruksområdet til, kan være leker.

På slutten av 1400-tallet ser man spirene til industriell fremstilling av leker. I Nürnberg ble det tidlig laget både dukker og tinnsoldater, og Tyskland ble etter hvert et internasjonalt senter for leketøysproduksjon. Senere kom også Paris inn med motepreget dukkeproduksjon. På slutten av 1800-tallet var sortimentet sterkt utvidet og rettet mot borgerskapets barn. I dag dominerer de masseproduserte lekene i den vestlige verden, med et økende omfang av avanserte mekaniske og elektroniske leker. Japan var i en periode det viktigste produsentlandet, men senere har lavkostlandene i Sørøst-Asia og etter hvert Kina tatt ledelsen i internasjonal leketøysproduksjon, selv om europeiske og amerikanske produkter som Lego og Barbie-dukken har beholdt en viktig posisjon.

De senere årene har leketøysindustrien gått inn i en ny epoke, med tette bånd til underholdningsindustrien. Fjernsyns- og filmindustrien har knyttet formelle og strategiske allianser med de store leketøysprodusentene, og vi har fått en hel serie produkter ut fra Power Rangers, Toy Story, Star Wars, Batman, Pocahontas, Lion King, Harry Potter og andre internasjonale storproduksjoner. Forlystelsessentre som Disneyland og Legoland er også blitt sentrale i markedsføring av leketøy og underholdning. Dessuten har elektroniske spill fått et nytt oppsving.

I motsetning til Danmark og Sverige, med store firmaer som Lego og Brio, har Norge ikke hatt noen stor industriell leketøysproduksjon. Den største norske produsenten på 1800-tallet var Oslo Botsfengsel, som fra 1859 kom i gang med en etter hvert betydelig produksjon. I norske hjem har det vært laget mye leketøy, for eget bruk eller også for salg gjennom Husfliden. Annen norsk leketøysproduksjon har foregått, og foregår, som biproduksjon i f.eks. trevareindustrien (klosser, treleker), porselens- og fajanseindustrien (koppestell o.a.) eller hos mindre håndverksfirmaer som kurvmakere og sadelmakere (f.eks. dukkehusmøbler) eller trykkerier (puslespill). Med importforbud og kvotereguleringer etter den annen verdenskrig vokste det frem en norsk dukkeindustri som var virksom til 1960-årene.

Norske myndigheter har siden midten av 1980-årene arbeidet med leker og sikkerhet. Gjennom en tilpasning til EØS-avtalen fikk man i 1996 iverksatt en forskrift med hjemmel i produktkontrolloven. Hensikten er å forebygge at bruk av leketøy skal medføre helsefare for brukeren eller andre. Eksempelvis er det en tendens til at det nå føres lekeutgaver av utstyr med høye krav til sikkerhet, så som rulleskøyter og hjelmer tilknyttet ulike sportsgrener. Her kan man frykte at det er en lavere kvalitet. Det er produsenter, importører og andre som omsetter leketøy som skal sørge for at bestemmelsene overholdes.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.