Faktaboks

Bakke finmekaniske verksted

Bakke Norway (varemerke)

Offisielt navn
R.W. Bakke, Finmekanisk verksted
Forretningsadresse

Storgata 26, Oslo

Stiftet
1946
Nedlagt
1962
Faksimilie
Et mekanisk togsett med fjæropptrekk og rund skinnegang ble annonsert som «Årets julepresang» i Aftenposten i desember 1948. Bakkes togsett kostet 39 kroner og var det første norske leketoget i sitt slag.
Faksimilie
Av /industrimuseum.no.

Bakke finmekaniske verksted var en leketøysprodusent som holdt til i Storgata i Oslo. Firmaet lagde leker av blikk og stål: togsett med lokomotiv og vogner, lastebiler, stigebiler, personbiler og traktorer.

Historie

Reidar Werner Bakke, 1950-tallet
Reidar Werner Bakke ble født i 1921 på Grønland i Oslo. Han gikk ut fra Kristiania Fag- og Forskole i 1938, og fikk deretter lærlingplass som dreier ved Brødrene Sundt Verktøimaskinfabrik. Senere tok han fagbrev som dreier og verktøymaker.
Reidar Werner Bakke, 1950-tallet
Av /Norsk Jernbanemuseum.

I 1946 etablerte Reidar Werner Bakke (1921–2013) firmaet R.W. Bakke, Finmekanisk verksted i andre etasje i en bakgårdsbygning i Storgata 26. Verkstedet startet som underleverandør for andre verksteder, men det trengte snart flere ben å stå på. Dette ledet til produksjonen av mekaniske leketøy. Alle lekene ble tegnet av Bakke selv, og han laget også alt stanseverktøyet som trengtes.

På slutten av 1940-tallet og videre på 1950-tallet utviklet Bakke en rekke forskjellige tog- og bilmodeller. Mange av lekene hadde en opptrekksmotor slik at de kunne gå av seg selv, og en smart frikoblingsmekanisme hindret at fjæren røk. Lekene var også rike på detaljer. De ble pakket i esker med bilder av susende damplokomotiver, arbeidende beltetraktorer og ulende brannbiler.

Bakkes mekaniske leker ble en salgssuksess. Totalt produserte bedriften hans om lag 200 000 leker. Verkstedet hadde fire fast ansatte, og i tillegg ble mye monteringsarbeid satt bort på akkord som hjemmearbeid. I 1962 ble firmaet avviklet, delvis på grunn av en usikker fremtid. Importerte plastleker hadde for alvor begynt å overta en del av markedet.

Design og produksjon

Arbeidstegning, Bulldog lastebil, 1959
Utviklingen av en ny tog- eller bilmodell kunne ta over et år.
Arbeidstegning, Bulldog lastebil, 1959
Av /Norsk Jernbanemuseum.

Utviklingen av en ny tog- eller bilmodell kunne ta over et år. Et togsett bestod for eksempel av rundt 80 deler. De første togene ble laget av sink, senere gikk man over til blikk- og stålplater. Bakke etablerte et eget lakkeringsverksted i Vognmannsgata. Når delene skulle lakkeres, ble de fraktet dit med håndtraller. For at lekene skulle se realistiske ut, ble det også satt på merker og reklame på enkelte av modellene. Eskene ble spesiallaget ved Eskefabrikken i Møllergata.

Lekene ble vanligvis produsert i serier på 3000 eksemplarer og ble solgt over hele landet gjennom et agentfirma. Ofte var årets produksjon bortbestilt allerede i februar.

Et stykke industrihistorie

Bakkes bedrift var typisk for et stort antall industribedrifter i Oslo etter krigen. De hadde få ansatte og holdt til i enkle lokaler. For eksempel hadde verkstedet i Storgata verken toalett, garderobe eller spiserom. Plassmangelen var også en av årsakene til at bedriften ble lagt ned i 1962.

Industriutviklingen i Oslo på 1950- og 1960-tallet innebar at mange bedrifter flyttet ut av indre by og til større og mer rasjonelle fabrikklokaler i områdene rundt. Etter hvert forsvant også mye av den tradisjonelle småindustrien i Oslo.

Da Bakkes bedrift ble avviklet i 1962, var betingelsene for produksjon av leker blitt vesentlig endret. Helt frem til slutten av 1950-årene hadde det vært importforbud på leker og en rekke andre forbruksvarer. Dette importforbudet var borte og konkurransen hadde blitt sterkere.

Reidar Werner Bakke fikk seg jobb på Tandbergs Radiofabrikk i 1962, ikke langt unna Grefsen der han hadde bosatt seg i 1960. Han var konstruktør og innkjøper for radiofabrikken på Kjelsås helt til denne ble nedlagt i 1978. Etter dette tok han pedagogisk utdanning, og jobbet som lærer i håndverk og industrifag i den videregående skolen helt til 1990.

Verkstedet i Storgata 26, ca 1952

Bakkes bedrift var typisk for et stort antall industribedrifter i Oslo etter krigen. De hadde få ansatte og holdt til i enkle lokaler. For eksempel hadde verkstedet i Storgata verken toalett, garderobe eller spiserom. Plassmangelen var også en av årsakene til at bedriften ble lagt ned i 1962.

Verkstedet i Storgata 26, ca 1952
Av /Norsk jernbanemuseum/industrimuseum.no.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Svein Krogrud. Et produksjonseventyr i miniatyr. Mekaniske leketøy fra Reidar Werner Bakke 1947-1962. Jernbaneverket, Norsk Jernbanemuseum, 2007

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg