Star Wars: Episode III Revenge of the Sith (2005). Av / 20th Century Fox/ZUMA Press. Begrenset gjenbruk

Star Wars

Star Wars-logoen
Av .
Star Wars har hatt enorm gjennomslagskraft i populærkulturen. Norske Star Wars-entusiaster sov i telt utenfor Colosseum kino i Oslo i 2002 for å sikre seg billetter til filmen Star Wars: Episode II - Attack of the Clones.
Av /NTB.

Artikkelstart

Star Wars er en amerikansk franchise av filmer og serier som handler om kampen mellom gode og onde krefter i en galakse langt borte, i en fjern fortid. Serien startet med fantasy- og science fiction-filmen Star Wars: A New Hope av George Lucas i 1977, der den unge helten Luke Skywalker må kjempe mot den onde fyrsten Darth Vader. Lucas' selskap Lucasfilm stod bak mange oppfølgere, fram til franchisen ble overtatt av Disney i 2012. Star Wars har vært et av de mest sentrale populærkulturelle fenomenene siden starten i 1977, og filmene har hatt sterk påvirkningskraft på både kunstneriske og kommersielle aspekter av moderne filmproduksjon.

Faktaboks

Uttale
stˈar wˈårs
Også kjent som

Opprinnelig kalt Stjernekrigen på norsk.

Lucas’ opprinnelige trilogi trakk inspirasjon fra amerikansk western-film og Akira Kurosawas japanske samuraifilmer. Han har selv trukket frem litteraturprofessor Joseph Campbell sitt arbeid, og da særlig boken Helten med tusen ansikter (1949) om aspekter ved den arketypiske helten i ulike mytologier. Det er også åpenbart at fantasy-romanen The Lord of the Rings (Ringenes Herre, 1954–1955) av J. R. R. Tolkien har hatt stor innflytelse på filmenes historier og persongalleri.

Star Wars kan regnes til sjangeren science fiction fordi handlingen foregår i verdensrommet og det brukes teknologi som ikke finnes i virkeligheten, men den er i enda større grad en fantasy-fortelling og et actioneventyr. Kort sagt, det finnes flere likheter mellom Star Wars og Harry Potter enn det gjør mellom Star Wars og 2001: A Space Odyssey (1968). Star Wars fikk likevel stor betydning for utviklingen av science fiction på film.

Den opprinnelige trilogien

George Lucas, skaperen av Star Wars, under Filmfestivalen i Venezia i 2009
.
Lisens: CC BY SA 2.0
George Lucas under innspillingen av The Empire Strikes Back i 1979, med skuespillerne Mark Hamill (Luke Skywalker), Carrie Fisher (prinsesse Leia) og Harrison Ford (Han Solo).
Lucasfilm/20th Century Fox.
Lisens: CC BY NC 2.0

George Lucas var en av de unge og lovende amerikanske filmskaperne ved inngangen til 1970-tallet, og fikk sitt kommersielle gjennombrudd med ungdomskomedien American Graffiti i 1973, en film som ble en av tidenes mest innbringende på grunn av sin høye inntjening på et lavt budsjett. Produsenten Alan Ladd Jr. hos filmselskapet 20th Century Fox gikk med på å finansiere Lucas’ neste prosjekt, et romeventyr som skulle bygges på et originalmanuskript og gi amerikansk ungdom en mytologisk eventyrfortelling innpakket i et actioneventyr. Produksjonen av Star Wars var utfordrende, men filmen ble en gigantisk suksess både i USA og resten av verden etter premieren i mai 1977.

Star Wars, som senere fikk episodetittelen A New Hope, forteller om opprøret mot et ondt imperium i en galakse langt, langt borte. Hovedpersonene i den første filmen er Luke Skywalker (spilt av Mark Hamill), prinsesse Leia (spilt av Carrie Fisher) og Han Solo (spilt av Harrison Ford). De tre bringes sammen i kampen mot imperiets onde fyrste Darth Vader og den planetknusende militærmaskinen Dødsstjernen. Samtidig møter Luke den gamle jediridderen Obi-Wan Kenobi (spilt av sir Alec Guiness), lærer om den mystiske Kraften, og begynner på sin egen vei til å bli jediridder.

Kampen mot Imperiet og Lukes åndelige reise som jedistudent fortsatte i oppfølgerne The Empire Strikes Back (1980) og Return of the Jedi (1983). Med disse filmene beholdt Lucas kontrollen som produsent og manusforfatter, men overlot regien til henholdsvis Irvin Kershner og Richard Marquand. Star Wars-universet ekspanderte samtidig i romaner, tegneserier, og en uendelig rekke leketøy og andre produkter.

20th Century Fox finansierte den første Star Wars-filmen, men de gikk med på å la Lucas beholde rettighetene til oppfølgere og handelsvarer som klær og leker. Lucas finansierte selv oppfølgeren The Empire Strikes Back på lånte penger, og denne filmens suksess gjorde at Lucas oppnådde en grad av uavhengig kontroll som la grunnlaget for Lucasfilm som innholdsprodusent og selskapets base Skywalker Ranch som produksjonssenter.

Den opprinnelige Star Wars-trilogien fikk en blandet mottakelse av filmkritikere, der særlig dialog og skuespill fikk kritikk, men alle filmene ble store publikumssuksesser og Star Wars-trilogien har blitt en hjørnestein i moderne populærkultur.

I 1997 slapp Lucasfilm oppussede kinoversjoner av de tre opprinnelige Star Wars-filmene, og utgivelsene i forbindelse med den første filmens 20-årsjubileum demonstrerte at det fortsatt var stor interesse for Star Wars.

Prequel-trilogien

I 1997 begynte også innspillingen av en helt ny Star Wars-trilogi, som skulle fortelle forhistorien til den opprinnelige filmen, om hvordan den gamle Republikken ble til det autoritære Imperiet og hvordan Luke Skywalkers far Anakin Skywalker gikk fra å være en heroisk jediridder til å bli den onde Darth Vader. Alle filmene ble skrevet og regissert av George Lucas.

Den første filmen i den såkalte prequel-trilogien, The Phantom Menace (1999), forteller om hvordan Anakin Skywalker (Jake Lloyd) som ung gutt møter jediridderen Qui-Gon Jinn (Liam Neeson) og forlater sin mor (Pernilla August) for å følge drømmen om selv å bli jediridder. Samtidig manipulerer den ambisiøse senatoren Palpatine (Ian McDiarmid) en politisk konflikt i sin favør og ender filmen med å bli valgt til kansler av Republikken.

Fortellingen fortsetter i oppfølgerne Attack of the Clones (2002) og Revenge of the Sith (2005). Hovedpersonene Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor), Anakin Skywalker (Hayden Christensen) og Padmé Amidala (Natalie Portman) kjemper for å holde Republikken samlet under trusselen om at en borgerkrig kan utløses i konflikten med den tidligere jediridderen grev Dooku (Christopher Lee). Samtidig utnevner kansler Palpatine seg selv til keiser og lurer den frustrerte Anakin over til Kraftens mørke side. I motsetning til den opprinnelige trilogiens lykkelige eventyrslutt ender prequel-trilogien i tragedie, med Republikkens fall og ødeleggelsen av Anakin Skywalker. Samtidig føder Padmé i hemmelighet tvillingparet Luke og Leia.

Prequel-trilogien ble finansiert av Lucasfilm alene, og distribuert av 20th Century Fox. Disse tre Star Wars-filmene ble dermed filmhistoriens største og dyreste uavhengige produksjoner, laget helt utenfor studiosystemet i Hollywood. Filmene fikk en blandet mottakelse av filmkritikere, der spesielt dialog, skuespill og den store mengden digital animasjon ble møtt med kritikk. Kritikermessig var Revenge of the Sith den mest vellykkede siden The Empire Strikes Back i 1980. Alle filmene ble imidlertid store publikumssuksesser og skapte en ny generasjon Star Wars-fans. Paradoksalt nok gjorde Lucas’ konservative regi og relativt lave klipperytme at de teknisk avanserte filmene framstod som stilmessig gammeldagse i forhold til samtidige science fiction- og fantasy-filmer som Matrix-trilogien, Harry Potter-serien og The Lord of the Rings (Ringenes Herre).

Disneys overtakelse og oppfølgertrilogien

Noen år senere ble det kjent at Lucas jobbet med en tredje Star Wars-trilogi som var tenkt å være en direkte oppfølger til den opprinnelige trilogien. Samtidig bestemte han seg for å selge selskapet Lucasfilm til Disney. Salget ble gjennomført i 2012, og Disney tok over kontrollen over den nye trilogien.

Film- og serieskaper J. J. Abrams ble ansatt for å regissere den første av de nye filmene. Han bestemte sammen med Disney og Lucasfilm at de skulle gå bort fra manusarbeidet av Lucas og Michael Arndt, og Abrams startet på nytt i samarbeid med manusforfatter Lawrence Kasdan som tidligere hadde jobbet på The Empire Strikes Back og Return of the Jedi.

Den første av de nye filmene, The Force Awakens (2015), forteller historien om en gryende militærorden som forsøker å overta etter Imperiet, og motstandsbevegelsen som kjemper mot dem for å beskytte den nye Republikken. Hovedpersonene Rey (Daisy Ridley), Finn (John Boyega), Poe (Oscar Isaac) og Kylo Ren (Adam Driver) vikles sammen på ulike sider i konflikten og møter den gamle helten Han Solo i jakten på den forsvunne Luke Skywalker.

Fortellingen fortsatte i oppfølgerne The Last Jedi (Rian Johnson, 2017) og The Rise of Skywalker (J. J. Abrams, 2019). Abrams hadde droppet Lucas og Arndts manusarbeid og satte opp fortellingen i The Force Awakens med henblikk på de følgende filmene, men Rian Johnson valgte i sin tur å droppe Abrams’ planer i utførelsen av The Last Jedi. Dette fulgte igjen til at regissør Colin Trevorrow forlot The Rise of Skywalker i frustrasjon over at filmene ikke fulgte en avklart plan. Abrams kom dermed tilbake for å fullføre trilogien som regissør av den tredje filmen.

Disneys Star Wars-filmer har fått blandet mottakelse av filmkritikere. Kritikermessig var The Last Jedi den mest vellykkede filmen siden The Empire Strikes Back fra 1980, mens avslutningskapittelet The Rise of Skywalker fikk kritikk for å være i overkant trygg og strømlinjeformet. Enkelte har også kritisert de nye filmene for å være kyniske kopier av Lucas’ opprinnelige filmer, og det har blitt rettet særlig kritikk mot resirkuleringen av keiser Palpatine i The Rise of Skywalker, en rollefigur som opprinnelige døde i Return of the Jedi fra 1983. Alle filmene ble uansett store publikumssuksesser, selv om The Rise of Skywalker tjente mindre penger enn Disney hadde estimert med.

Strømmeserier og enkeltstående filmer

Disney har lansert flere enkeltstående kinofilmer og strømmeserier i Star Wars-universet, som alle ligger tett opptil handlingen i Lucas’ opprinnelige trilogi. Kinofilmene teller så langt Rogue One (Gareth Edwards, 2016) og Solo (Ron Howard, 2018), mens flere prosjekter befinner seg på planleggingsstadiet. De enkeltstående filmene har også fått blandet kritikk, og Solo er den eneste Star Wars-filmen noensinne som har blitt en kommersiell fiasko.

George Lucas hadde selv overoppsynet med animasjonsserien Clone Wars (2003-2020) før Disneys overtakelse. Disney videreførte animasjonen med seriene Rebels (2014-2018) og Resistance (2018-2020), før de lanserte den første live action-serien The Mandalorian i 2019. Alle disse seriene har blitt godt mottatt av kritikere og publikum, og det er flere prosjekter planlagt for utgivelse på Disneys strømmetjeneste.

Kulturell og sjangermessig betydning

Star Wars åpnet opp for salg av effekter og leketøy som var tilknyttet filmene. Avbildet er de berømte «Stormtrooperne», soldater i det galaktiske imperiet, i Lego-versjoner.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Star Wars fikk stor betydning for utviklingen av science fiction. Filmselskapet 20th Century Fox ga for eksempel grønt lys til Ridley Scotts romskrekkfilm Alien (1979) etter at Star Wars ble en kjempehit for selskapet. TV-serien Star Trek sitt sprang fra TV til kinofilm i 1979 kan også i stor grad tilskrives kinosuksessen til Star Wars.

Star Wars startet, sammen med Steven Spielbergs skrekkfilm Jaws (1975), blockbuster-trenden i amerikansk film. Snart slo de to filmskaperne seg sammen og laget den første av flere Indiana Jones-filmer, Raiders of the Lost Ark (1981). Gjennom dette samarbeidet og deres egne prosjekter fikk de to filmskaperne Lucas og Spielberg enorm innflytelse på nyere amerikansk film.

Star Wars-filmene påvirket også filmestetikkens utvikling. For å lage den opprinnelige Star Wars grunnla Lucas spesialeffektselskapet Industrial Light & Magic og lydselskapet Skywalker Sound, som begge er prisbelønte for sitt arbeid. Animasjonsstudioet Pixar startet også som en divisjon av Lucasfilm i 1979, mens Lucasfilms sertifiseringssystem for kinosaler, THX, har hatt stor betydning for lyd- og bildeopplevelsen på kino i vår tid.

Filmmusikken av John Williams var banebrytende i sin tid. Star Wars ble tonesatt med romantisk orkestermusikk i en tid hvor slikt var avleggs i Hollywood-film. Williams skapte med dette en nyromantisk trend i amerikansk filmmusikk utover 1980-tallet. Introduksjonslåten har dessuten blitt en viktig del av moderne populærkultur, og er en av de mest ikoniske innen filmmusikk-komposisjon.

Star Wars-franchisen har også vært en trendsetter når det gjelder salg av andre produkter, «merchandise». Det lisensieres alle tenkelige handelsvarer som kan bære filmenes logo og utnytte det mangfoldige persongalleriet. Den opprinnelige Star Wars-trilogien var i stor grad med på å legge grunnlaget for det lukrative markedet for både oppfølgerfilmer og «merchandise» i filmbransjen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • J. W. Rinzler: The Making of Star Wars (2007), The Making of The Empire Strikes Back (2010), The Making of Return of the Jedi (2013).
  • Paul Duncan: The Star Wars Archives 1977-1983 (2018), The Star Wars Archives 1999-2005 (2020).

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg