Barbie-dukken. Barbie anno 2004. I 1961, to år etter at hun selv så dagens lys, fikk hun kjæresten Ken, i 1963 venninnen Midge. Barbie selv har forandret utseende flere ganger, og i tillegg til den klassiske blondinen finnes det Barbie-modeller med ulike hårfarger og forskjellige ansikter. Her tre varianter, alle med topp moderne garderobe.

Mattel. begrenset

Barbie-dukken, amerikansk leketøy lansert i 1959; er blitt solgt i omkring 100 millioner eksemplarer over det meste av verden. Dukken ble skapt av Ruth Handler og oppkalt etter hennes datter Barbara. Den fremstiller en ung, fremgangsrik, moderne kvinne som har det som skal til for å oppnå suksess i den vestlige verden, og det selges en mengde klær o.a. utstyr som inngir dette inntrykket. Med tanke på verdensmarkedet er dukken også blitt utstyrt med flere venninner med ulike etniske trekk. Barbie-dukken er ofte blitt kritisert, bl.a. for å gi barn et falskt bilde av de voksnes verden.

Dukken produseres og markedsføres av amerikanske Mattel, et av verdens største leketøyskonserner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.