Faktaboks

Tankred Dorst
Født
19. desember 1925, Sonnenberg (Thüringen)
Død
1. juni 2017, Berlin

Tankred Dorst var en tysk forfatter og regissør. Tankred Dorst var i første rekke dramatiker, og han var i sin samtid en av det mest spilte forfatterne på tyskspråklige teaterscener. Han er særlig kjent for dramaet Toller (1968) om den tyske forfatteren Ernst Toller og for sin storslagne tolkning av den middelalderske Merlin i Merlin oder Das wüste Land (1981, norsk oversettelse Merlin eller Det aude landet (1989)).

Biografi

Tankred Dorst vokste opp i Thüringen i en velstående fabrikantfamilie. I 1944 ble han utkommandert som soldat i andre verdenskrig; fram til 1947 var han i krigsfangenskap i Storbritannia og USA. Etter avlagt videregående skole studerte han først i Bamberg, senere i München, hvor han i 1953 grunnla marionetteteatret Kleines Spiel, hvor han arbeidet fram til 1959, blant annet som forfatter av en rekke stykker spesielt for marionetteteater.

I 1960 fikk han sitt gjennombrudd som dramatiker, senere også som regissør, både av film og på teateret, og dreiebokforfatter. I 1992 var han med på å grunnlegge teaterfestivalen Bonner Biennale (fra 2004 kjent som «Neue Stücke aus Europa», nye stykker fra Europa, i Wiesbaden). I 2006 iscensatte han Richard Wagners Ring des Nibelungen under festspillene i Bayreuth.

Siden 1971 samarbeidet han tett med Ursula Ehlers (født i 1940). Ehlers, som var bibliotekar, regiassistent og dreiebokforfatter, var en nær medarbeider til Tankred Dorst (senere også ektefelle) og er ført opp som medforfatter og/eller assistent på en rekke av tekstene og filmprosjektene.

Forfatterskap

Forfatterskapet er preget av en utstrakt utforskning av ulike litterære former: parabler, farser, komedier, dokumentariske formater, revyer. Dorst opphevet de tradisjonelle grensene mellom teaterstykker, dreiebøker og prosa, førte regi på mange av sine egne tekster, og skapte slikt et multimedialt verk. Sentralt står forfatterens interesse for tysk politisk historie og mentalitetshistorie. Dette kommer til uttrykk gjennom at handlingen gjerne er situert i historiske brytningstider (for eksempel i nasjonalitetsstatsbestrebelsene på tidlig 1800-tall (Sand (1971)) og revolusjonen i Tyskland i 1918-1919 (Toller (1968)), og gjennom hans store panorama over tysk historie og ideologisk utvikling, nemlig Deutsche Stücke (1975-1980). Et annet tyngdepunkt i forfatterskapet er interessen for bearbeiding av sagn (for eksempel Merlin (1980)), eventyr (for eksempel Eisenhans (1983)) og forfatterbiografier (for eksempel Toller (1968), Kleiner Mann, was nun (1972), basert på Hans Falladas roman med samme tittel, Der verbotene Garten (1988) om Gabriele D’Annunzio) og Harrys Kopf (1997) om Heinrich Heine). Hans gjennomgående tema, helt fra de tidligste stykkene han på 1950-tallet skrev for marionetteteatret i München, er identitetsdiskurser, konflikten mellom litteratur og utopi på den ene sida og virkeligheten på den andre.

Tidlig dramatikk: parabler og farser

Dorsts tidligste stykker, blant annet Die Kurve (1960) og Große Schmährede an der Stadtmayer (1961), er parabler og farser, inspirert blant annet av det absurde teatret. I Gesellschaft im Herbst (1960) skildrer forfatteren ei gruppe mennesker som tida har gått i fra, en samfunnskritisk og parodisk komedie. Der Kater oder Wie man das Spiel spielt, det første stykke Dorst skrev, uroppført først i 1964, er inspirert av Ludwig Tiecks fortelling med samme navn.

Idealisten som går under: Toller og Sand

Toller
Fra Nationaltheatrets oppsetning av Toller i 1970. Lars Andreas Larsen i rollen som Toller.
Av /Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.
Lisens: CC BY NC ND 4.0

Et av Dorsts mest kjente og mest spilte stykker er Toller (1968) basert på livet til forfatteren Ernst Toller, som under rådsrepublikken i München 1918-1919 inntok en sentral rolle. Her framstilles Ernst Toller ikke utelukkende som revolusjonær politiker og forfatter, men i første linje som en søkende idealist og svermer: En som ønsker å forandre verden, men som til slutt bukker under for virkelighetens ubarmhjertige forløp. Her utvikles også identitetsproblematikken, som innebærer en stadig konflikt mellom individets ønske om å innta en historisk betydningsfull rolle og hvordan vedkommende takler virkelighetens mange krav, som er et gjennomgående tema i forfatterskapet. Til grunn for stykket ligger et omfattende historisk materiale komponert som en fragmentarisk revy, et drama som har sitt utspring i 1960-tallets dokumentarteater, men som dramaturgisk viser fram mot nye og utradisjonelle former. Toller-stoffet ble filmatisert under tittelen Rotmord i 1968 (regi: Peter Zadek).

Også i Sand, konsipert som dreiebok og filmatisert i 1971 i Peter Palitzsch’ regi, vises en idealist som er villig til å sette livet på spill for å redde verden, men som ender med å oppnå det motsatte av det han ønsket. Hovedpersonen er Karl Ludwig Sand (1795-1820), en radikal student som i 1819 drepte forfatteren August von Kotzebue (1761-1819), som Sand mente var en fedrelandsforræder. Sand, som ville befri Tyskland fra forræderen Kotzebue, oppnådde det stikk motsatte av det han ønsket; drapet førte til en enda strengere overvåkning av studentforeningene.

Knut Hamsun: Eiszeit

Teaterstykket Eiszeit (1973), realisert som film i regi av Peter Zadek i 1975, er inspirert av biografien til Knut Hamsun. Hovedpersonen er en gammel mann, en tidligere nobelprisvinner i litteratur, som bor på et gamlehjem et sted i Norge etter andre verdenskrig. Han hører dårlig, hukommelsen er ikke lenger til å stole på, men sta som han er, nekter han å ta avstand fra sin beundring for nasjonalsosialismen. En dag kommer en ung mann, Oswald Kronen, en tidligere motstandskjemper, på besøk med hensikten om å drepe den gamle mannen. Mellom de to oppstår, trass i alle differenser, en slags forståelse, og Kronen reiser uten å gjennomføre attentatet sitt. Tilbake i Oslo sprenger han seg selv i lufta, fortvilet over at han ikke maktet å utføre det han hadde satt seg fore.

Et ideologisk og mentalitetshistorisk panorama: Deutsche Stücke

Syklusen Deutsche Stücke (1975-1985) består av seks ulike tekster: Dorothea Merz (en fragmentarisk roman), Klaras Mutter (en fortelling), Heinrich oder die Schmerzen der Phantasie og Die Villa (to teaterstykke), Mosch (dreiebok) og Auf dem Chimborazo (et teaterstykke). I denne syklusen, som er inspirert av forfatterens egen familiehistorie, skisseres et ideologisk og mentalitetshistorisk panorama fra Weimarrepublikken fram til forfatterens egen samtid.

Merlin, kong Artur og Parsifal

En av Dorsts største suksesser er dramaet Merlin oder Das wüste Land (1981), en tekst som sprenger alle dramaturgiske konvensjoner, som forener både dialoger, prosafragmenter og korte lyriske tekster. Her bearbeider Dorst hele middelalderstoffet rundt Kong Arthur og ridderne av det runde bord, Merlin og Parsifal. Tematisk kretser verket om forholdet mellom utopi og virkelighet, om menneskets higen etter å endre verden og om hva som skjer med en idealist som brutalt blir konfrontert med virkeligheten.

I kjølvannet av det omfattende Merlin-dramaet skrev Dorst blant annet Parzifal. Ein Szenarium (1987). Også en rekke tekster som er svært frie bearbeidelser av folkeeventyr (blant annet Eisenhans (1987) og Korbes (1988)) kan sees innenfor samme stofflige og tematiske ramme.

Film

Tankred Dorst skrev en rekke dreiebøker, førte regi og opptrådte også i små roller. Hans verk som filmskaper er tett knyttet til forfatterskapet. Blant hans viktigste filmer er Sand, Eiszeit (1975, i samarbeid med Peter Zadek), basert på teaterstykket ved samme navn (1973), Dorothea Merz (1976, i samarbeid med Peter Beauvais), Klaras Mutter (1978) og Mosch (1980), tre filmer som er en del av syklusen Deutsche Stücke, Eisenhans (1982-1983), basert på folkeeventyret ved samme navn. Også Toller ble realisert som film under tittelen Rotmord (1968, i samarbeid med Peter Zadek).

Utmerkelser

Tankred Dorst fikk en rekke utmerkelser for sitt arbeid, blant annet

  • Adolf-Grimme-prisen (1970)
  • Carl-Zuckmayer-medaljen stiftet av delstaten Rheinland-Pfalz (1987)
  • Dramatikerprisen stiftet av byen Mühlheim (1989)
  • Georg Büchner-prisen (1990)
  • E. T. A. Hoffmann-prisen (1997)
  • Friedrich Baur-prisen (1998)
  • Max Frisch-prisen (1998)
  • Den europeiske prisen for litteratur (2008)
  • Æresdoktor ved Universitetet i Bamberg (2009)

Betydning

Tankred Dorst ble i sin samtid anerkjent som en innovativ forfatter, som utfordret og utviklet særlig teatersjangeren. Toller og Merlin ble kjent også utenfor det tyskspråklige området; Merlin ble iscenesatt på Det norske teatret i 1989, en sekstimers forestilling i regi av Stein Winge. I en periode var Dorst blant de mest spilte dramatikerne på tyske scener. I dag er hans stykker mindre spilt, og forskningen på forfatterskapet har beskjedent omfang.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg