Den rekonstruerte kvinnebunaden fra Nord-Trøndelag er en rekonstruksjon av draktskikken slik den var i Nord-Trøndelag på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet. Den bygger på bevart draktmateriale, men det er også brukt draktbilder samt skriftlige kilder i arbeidet. Den store variasjonsrikdommen i stoff og draktdeler er et forsøk på å gi et mest mulig nyansert bilde av draktskikken i distriktet. Bunaden er utarbeidet etter Bunad- og folkedraktrådets prinsipper og fyller fullt ut kravet om at en rekonstruksjon skal være nøyaktig kopiert etter gamle draktplagg fra samme område og tidsperiode.
Faktaboks
Slike rekonstruksjonsprosjekter regnes gjerne som prosesser som pågår sjøl om bunaden er presentert og satt i produksjon. Etter hvert som en får ny kunnskap om den gamle draktskikken og det stadig utvikles bedre kopier av gamle stoff, videreutvikles bunaden. Bunaden ble presentert første gang i 1992, i tre ulike varianter, mens det i dag fins atskillig flere. De som ønsker å anskaffe seg en slik bunad, anbefales å ta seg litt tid, og med på kjøpet får en da innføring i drakthistorie i Nord-Trøndelag og forklaring på hvorfor bunaden ser ut som den gjør.
Det er Berit Bjerkem som står bak bunaden, og som forhandler den. Bak rekonstruksjonen ligger et registreringsarbeid av gamle draktdeler i privat eie og museer, og dette ble utført ved hjelp av lokale bondekvinnelag, historielag og enkeltpersoner og i samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet. Registreringene viste tydelig at Nord-Trøndelag har vært sterkt påvirket av motesvingningene gjennom historia. På slutten av 1700-tallet var det rokokkomoten som var toneangivende, og bunaden har derfor sin forankring i denne stilen. Det kan derfor diskuteres om draktskikken bør karakteriseres som folkelig mote eller regional folkedraktskikk. Bunadene håndsyes med de tradisjonelle sømteknikkene fra tidsperioden de har utgangspunkt i.
Bunad- og folkedraktrådet konkluderte slik da uttalelsen ble gitt:
«Modellane til kvinnebunaden frå Nord-Trøndelag er i alle delar framifrå kopiar av dei draktdelane som ligg til grunn for rekonstruksjonen. Det er når det gjeld vyrkje, snitt og saum godt samsvar mellom det gamle og det nye materialet. Bunad- og folkedraktrådet vil rose arbeidet som er lagt ned, både iherdig registrering av gamalt drakttilfang og systematisk rekonstruksjon av ein gløymd og gøymd draktskikk. Det er å vone at Nord-Trøndelag vil ta vel imot bunaden med sine variantar og at arbeidet med å leite fram enno meir kjeldemateriale kan halde fram.»
I de vanlige bunadene er det festplagg som er kopiert, og ofte er de gamle plaggene som er bevart, brukt som bryllupsklær. I tillegg hadde bruden egne plagg og utstyr som skilte henne fra de andre i selskapet. Det er kopiert ei brudekrone fra Nordli i Nord-Trøndelag. Den brukes sammen med en rød stakk og ei trøye, og utstyret kan leies fra Nord-Trøndelag folkedraktsaum.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.