klipper

Den amerikanske klipperen Sovereign of the East, bygd 1852.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Artikkelstart

Klipper er et hurtig seilskip som hadde sin storhetstid på midten av 1800-tallet. Klippere var først og fremst kjent for sin hastighet, og frakt av te eller krydder.

Faktaboks

Etymologi
av engelsk clip i betydningen ‘hurtig’

Konstruksjon

Klippere var i utgangspunktet ikke en egen type seilskip, men hadde flere typiske særtrekk. Skroget var gjerne langt og smalt, tydelig V-formet med lavest mulig motstand, og lange baugparti. Enkelte klippere hadde ekstra dyp kjøl for å seile skarpt opp mot vinden. På tross av lengden, bar de fleste av skipene relativt lite last, ettersom dette krevde større og bredere skrog, som ville senket farten.

Riggføringen varierte også i stor grad, for eksempel mellom skonnert, brigg eller brigantin; men felles for alle var en svært høy rigg og så mye seil skipet kunne bære.

Med lette og smale skrog, overdimensjonert seilføring og gode sjøegenskaper, var skipene bygget for havpassasjer og hastigheter på 13 knop eller høyere. Som regel lå det også en viss grad av teknologisk prestisje til grunn, og kapteinene var ofte håndplukket for sin vilje til å presse skip og mannskap hardt.

Historie

De første klipperne var Baltimore-klippere bygget ved verftene i Chesapeake Bay, og utviklet seg over hele Nord-Amerika. Blant de tidlige drivfaktorene var en rask transportrute mellom øst- og vestkysten av USA under gullrushet, ettersom landtransport var både risikofylt og underutviklet. Via Kapp Horn gikk skipene mellom øst og vest, som gav navn til det en kjenner som klipperrutene i dag: rundt kontinentet. Hverken Suez- eller Panamakanalen eksisterte på denne tiden.

I Europa, og spesielt i Det britiske imperiet, ble klippere innført til frakt av te, krydder, frukt og annet gods med kort holdbarhet. De mest kjente rutene var frakten av te mellom Kina og Storbritannia, der det ofte gikk sport i å seile raskest, og gav navnet til både te-klippere, men også klipper-te.

Klippere ble også bygget i Norge, av blant annet A. C. H. Dekke i Bergen, som var av betydning for videre utvikling av norske seilskuter. Den norske trampfarten fraktet ofte frukt med klippere, eller klipper-lignende fartøy mellom Syd-Amerika og verden for øvrig. Spesielt blant amerikanske handelskompanier var norske skippere og deres skip foretrukket på grunn av både håndteringen av lasten, men også hastigheten.

Det finnes få, om ingen, seilende klippere i dag; men Cutty Sark som er utstilt i Greenwich er et typisk eksempel på datidens klippere. Etter 1990-årene har rederiet Star Clippers sjøsatt skutene Star Flyer, Star Clipper og Royal Clipper. Disse driver turistseilas over verdenshavene.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg