V-bunn, typer
Ulike typer skrog med V-bunn.
Skipsbunn, skrog
Deplasementskrog med V-bunn: 1) Spant. 2) Sentralplate(tanktopp). 3) Sideplate. 4) Sidebærer. 5) Lemmergatt/drenering. 6) Midtbærer. 7) Platekjøl. 8) Bunnstokk. 9) Hudplater.

V-bunn er skrogbåter med V-fasong i bunnen.

Faktaboks

Også kjent som

V-skrog

Fra kjølen strekker bunnplatene seg skrått utover og oppover mot skutesiden. Det er vanlig at overgangen mellom bunnens avslutning og skutesidens begynnelse er skarp, også kalt knekkspant.

En skjærgårdsjeep, daycruiser eller cabincruiser har gjerne skrog med V-bunn, seilbåter og tradisjonelle snekker kan ha rund bunn. Kajakker har en avrundet, men for det meste flat bunn, og kanoer har helt flat bunn.

V-bunnen kan være dyp eller grunn. Generelt vil fartøy med dyp V-bunn ha god stabilitet i grov sjø, og god retningsstabilitet. Denne typen skrog fører til større motstand i vannet. Båter med grunnere V-bunn har svakere stabilitetsegenskaper enn sin motpart, men utsettes også for mindre motstand i vannet.

På mange av dagens fritidsbåter, som er bygget for fart, er V-bunnen relativt grunn. Dette sørger for at båten har lettere for å plane, men samtidig beholder en viss retningsstabilitet.

Andre fartøy kan ha dyp V-bunn, og samtidig være bygget for fart. Dette er fartøy med sterke maskiner som er bygget for å gå hurtig, gjerne i plan, men som samtidig beholder stabiliteten i grov sjø. Flere av Redningsselskapets skøyter er bygget med en slik bunn. De tidligere missiltorpedobåtene til Sjøforsvaret var også konstruert med dyp V-bunn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg