Fullriggerne var bygget for lange reiser der en konkurrerte om å få levere lasten først. Kom en først fikk en bedre betalt for varene. Noen av disse skipene var også bygget for passasjerfart, men det var ingen luksus, raske reiser var viktige også her.
Annanias Dekke fra Bergen hadde lært å bygge fullriggede klipperskip av Donald Mckay i Boston. Hjemme i Bergen bygget han denne skipstypen som ble kjent for sine linjer. Disse skipene ble også brukt til passasjerfart. De fleste av dem seilte den nordlige ruten til Amerika. Det var hardt vær og trange, fuktige forhold med sykdom stor og smittefare om bord, særlig når passasjerene ble stuet tett under dekk. Barn ble sjøsyke og dehydrerte og mange døde underveis.
Andre lange reiser var te-farten til Kina der mange fullriggede klippere startet omtrent likt og kappseilte mot London. De kunne seile ut omtrent likt fra Kina og i spesielle tilfeller være i London med timers mellomrom.
De Amerikanske klipperne hadde strabasiøse reiser rundt Kapp horn for å levere folk og laster fra østkysten til vestkysten av Amerika og i retur. Kapp Horn var et beryktet område der skutene kunne ligge flere uker å kjempe for å komme rundt. Det var også fare for å seile for langt sør og møte isfjell. Dette var før Panama- og Suez-kanalene åpnet. Senere kom ullfarten fra Australia der mange klipperskip ble brukt.
Skipene ble etter hvert bygget av stål og den største fullriggeren som har vært bygd er den fem-mastede Preussen, bygd i stål i Tyskland i 1902. Den var spesielt bygget for saltpeterfarten på Sør-Amerikas vestkyst, noe også norske skuter gikk på.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.