kjøl

"Norfolk Rebel" med lang ballastkjøl.
Av .
Lisens: CC BY 2.0
Kjølen strekkes på "Northbank", 1956.
Av .
Lisens: CC BY 2.0
En vanlig lystseilbåt løftes opp av vannet, og kjølen under skroget blir synlig.
Av /Shutterstock.
En moderne regattabåt med bulbkjøl under vann.
Av /Shutterstock.

En kjøl er bunnkonstruksjonen på et fartøys midtlinje.

Faktaboks

Etymologi
av norrønt kjǫlr

Et skip bygges som regel med kjølen som første utgangspunkt; og spant, stevn, skrogplater, skott og annen konstruksjon bygges videre ut fra dette utgangspunktet. Tradisjonelt sett har et skips levetid blitt regnet fra den datoen kjølen ble lagt og videre konstruksjon påbegynt.

Kjølens oppbygning

På fartøy av tre vil kjølen være en solid bunnplanke, eventuelt helt tømmer, formet til å passe inn i skrogets øvrige konstruksjon. Hovedfunksjonen er både å skape en solid og stiv bærende konstruksjon, men også tilføre fartøyet noe retningsstabilitet. Ytterligere forsterkning kan legges over hovedkjølen, og dette blir vanligvis en del av kjølsvinet. Historisk sett har danzigeik, furu, engelsk og amerikansk eik og bekfuru vært foretrukket trevirke til kjølen. Som en beskyttelse mot grunnstøting og annet kan det bygges på en falsk kjøl, som er et tynnere lag med tømmer under hovedkjølen. Trevirket i den falske kjølen skal være av en porøs variant som absorberer støtet.

Moderne skip med stålskrog har en platekjøl i bunn som ligger jevnt med de resterende skrogplatene, men er tykkere og har en bærende konstruksjon i kjølsvinet.

Seilbåter har ofte dyptstikkende kjøler som skal hindre avdrift og holde seilbåten stabil mot sideveis vindkrefter. Finnekjølen er en kort og dyp kjøl som gir mindre vannmotstand og bedre manøvrering, men mindre stabilitet. En langkjølt seilbåt gir derimot mer stabilitet, men kan være vanskeligere å manøvrere. En sjelden variant er tvillingkjølen som består av to finnekjøler stikkende skrått ut fra hver side av skroget. Dette gir mindre dypgang og kan gjerne holde hele vekten av båten hvis den står på grunn. En tvillingkjøl gir også mindre slingring. Visse seilbåttyper har av ulike grunner et behov for å kunne heve kjølen. Dette gjelder noen større seilbåter som hever kjølen for å kunne gå inn i grunnere havner, men også de seilbåtene som seiler i polare strøk kan ha en hevbar finnekjøl for å unngå skade fra drivende is. Små seiljoller skal gjerne trekkes på land eller tilhenger, og har et hevbart senterbord av denne grunn. Generelt ligger også seilkatamaraner grunt i vannet, og kan senke ned små senterbord i skrogene for å få mer stabilitet under seil.

Kjølen i kulturen

I språket brukes uttrykket å være på rett kjøl om mer enn det å være på rett kurs med et fartøy. Det er i overført betydning knyttet til god oppførsel, eller at noe går bra. Virkninger beskrives også som å være i kjølvannet av en hendelse. Det å kjølhale noen er i overført betydning en fysisk avstraffelse.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg