Baug, forparten på fartøyer til sjøs, spisst formet for å bryte vannet med minst mulig motstand. Fartøyets hastighet, bruksområde og materialvalg er bestemmende for utformingen av baugen. På småbåter av tre er bordenes bøyningsegenskaper utslagsgivende, mens man med stål, plast og andre «kunstige» materialer står mer fritt. Stor fart fordrer skarp baug, mens hensynet til nyttbart lasterom taler for en butt fasong. Fart i islagte farvann fordrer en fasong som kan presse isen ned under skroget. Overvannspartiet er gjerne formet med overheng for å slå sjøsprut ut og ned og derved hindre overvann.

Gjennom tidene har det vært lagt stor vekt på det rent estetiske ved baugens utforming, for eksempel på vikingskipene med deres høye ornamentale stevner. Krigsfartøyer har gjennom tidene ofte vært laget med fremstikkende undervannsparti for å kunne renne fiendens skip i senk. Store skip utstyres også i dag gjerne med baug som ender i en spiss under vannflaten (se bulb-baug).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.