Cutty Sark

Cutty Sark

Av /NTB Scanpix ※.

Artikkelstart

Cutty Sark er et engelsk klipperskip sjøsatt i Dumbarton i 1869, til bruk i tefarten mellom Kina og England. Skipet måler 65 meter i lengde, 11 meter i bredden og hadde en dypgang på 6,5 meter før det ble satt på land.

Faktaboks

Uttale
kˈʌti sak
Etymologi
skotsk-gælisk ‘kort serk’

Cutty Sark er et spesialkonstruert skip med spanter av jernbjelker og hardvedplank i skutesiden, noe som ga henne bedre motstand mot rust og forfall enn de tradisjonelle skipene med helt jern- eller treskrog. Skipet kunne med sine omtrentlige 3000 m2 seil, holde god fart selv i svak bris. I 1876 brukte hun kun seks dager på 2163 nautiske mil underveis mot Kina, som utgjør rundt 15 knop fart.

Den siste telasten fra Shanghai gikk i 1877, og deretter gikk hun inn i ullfarten fra Australia fram til 1895. I 1889 ble Cutty Sark passert av P&O-linjens moderne passasjerskip Britannia som holdt en fart på 15 knop. Da vinden økte utover kvelden fikk Cutty Sark en fart på 17 knop, seilte forbi igjen, og ankret opp i Sydney havn en time før konkurrenten kom seilende inn.

I 1895 ble Cutty Sark solgt til Portugal, omdøpt til Ferreira, og brukt i transport mellom Portugal og de afrikanske koloniene, og til Amerika. I 1920 ble hun kjøpt hjem til England, og brukt som skoleskip i Falmouth inntil hun ble slept til London i 1938. I 1953 ble hun forhalt til East India Dock for fullstendig overhaling, samtidig som det ble bygd en tørrdokk til henne i Greenwich der hun åpnet for publikumsbesøk i 1957.

I mai 2007 ble Cutty Sark sterkt skadet i brann, men private donasjoner på rundt 50 millioner pund ble samlet inn til restaurasjon og nytt museumsbygg. Under dronningens tilstedeværelse ble skipet gjenåpnet i 2012. Cutty Sark er trolig det mest berømte klipperskipet i den maritime historien, og er blitt kalt sin tids Concorde på grunn av farten. Både en verdenskjent tall-ship-regatta, og en whisky er oppkalt etter skipet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg