Cutty Sark

Cutty Sark

Av /NTB Scanpix ※.

Cutty Sark er et engelsk klipperskip sjøsatt i Dumbarton i 1869, til bruk i tefarten mellom Kina og England. Skipet måler 65 meter i lengde, 11 meter i bredden og hadde en dypgang på 6,5 meter før det ble satt på land.

Faktaboks

Uttale
kˈʌti sak
Etymologi
skotsk-gælisk ‘kort serk’

Cutty Sark er et spesialkonstruert skip med spanter av jernbjelker og hardvedplank i skutesiden, noe som ga henne bedre motstand mot rust og forfall enn de tradisjonelle skipene med helt jern- eller treskrog. Skipet kunne med sine omtrentlige 3000 m2 seil, holde god fart selv i svak bris. I 1876 brukte hun kun seks dager på 2163 nautiske mil underveis mot Kina, som utgjør rundt 15 knop fart.

Den siste telasten fra Shanghai gikk i 1877, og deretter gikk hun inn i ullfarten fra Australia fram til 1895. I 1889 ble Cutty Sark passert av P&O-linjens moderne passasjerskip Britannia som holdt en fart på 15 knop. Da vinden økte utover kvelden fikk Cutty Sark en fart på 17 knop, seilte forbi igjen, og ankret opp i Sydney havn en time før konkurrenten kom seilende inn.

I 1895 ble Cutty Sark solgt til Portugal, omdøpt til Ferreira, og brukt i transport mellom Portugal og de afrikanske koloniene, og til Amerika. I 1920 ble hun kjøpt hjem til England, og brukt som skoleskip i Falmouth inntil hun ble slept til London i 1938. I 1953 ble hun forhalt til East India Dock for fullstendig overhaling, samtidig som det ble bygd en tørrdokk til henne i Greenwich der hun åpnet for publikumsbesøk i 1957.

I mai 2007 ble Cutty Sark sterkt skadet i brann, men private donasjoner på rundt 50 millioner pund ble samlet inn til restaurasjon og nytt museumsbygg. Under dronningens tilstedeværelse ble skipet gjenåpnet i 2012. Cutty Sark er trolig det mest berømte klipperskipet i den maritime historien, og er blitt kalt sin tids Concorde på grunn av farten. Både en verdenskjent tall-ship-regatta, og en whisky er oppkalt etter skipet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg