Skonnertene hadde et bredt bruksområde i sin storhetstid, og har generelt en del egenskaper som er fordelaktige ved mange typer fart. Det som kanskje er den viktigste egenskapen, er at skonnerter er praktiske i bruk. Overhørt i en noe munter passiar blant amerikanske kapteiner på 1700-tallet, ble det beskrevet at for å seile en skonnert trenger man en kaptein, en kokk, og én mann per mast. I forhold til fullriggere og skværriggede skip generelt, behøver en færre personer på dekk for å håndtere riggen, og i et kostnadsperspektiv var dette attraktivt for datidens rederier og handelskompani.
I tillegg til dette er skonnertene raske. De har ofte et noe mindre skrog i forhold til seilarealet, sammenliknet med det fullriggere har. Når de i tillegg rigges med noen råseil, kan de oppnå høye hastigheter. De stikker grunnere i vannet enn andre skip, og med sneiseilriggen gikk de godt på slør og kryss, altså med vinden inn tvers eller forenom tvers.
I historisk handelsfart var disse egenskapene gode for å frakte gods hurtig mellom havner. Varer som te, krydder og opium gikk ofte med skonnerter. Den omfattende fruktfarten fikk også med tiden en stor andel skonnerter til oppdragene. Sjørøvere og kaperfarten traktet også etter skonnerter, ettersom et slikt fartøy kan håndteres godt under kamphandlinger. I strid var det først de amerikanske koloniene som begynte med skonnerter i kampen mot den britiske marinen. På tross av at de var mindre og spinklere enn de britiske krigsskipene, seilte de ofte unna, og kunne vinne slag ved hjelp av fart og manøvrerbarhet. En strategi var ofte å være tre skonnerter som vekslet på å distrahere og jage andre skip.
Langs den europeiske og amerikanske kysten gikk ellers skonnerter med bulklast, personer og tømmer. Til fiske ble også en del mindre skonnerter brukt, og enkelte av disse skonnertene fungerte i tillegg som regattabåter når de ikke drev med fiske. På grunn av de vanligste vindretningene langs kystene, var det i de fleste tilfeller bedre å føre en skonnert med sneiseil enn en fullrigger med skværseil.
Til tyngre frakt og styrke kunne riktig nok skonnertene komme til kort, og de største skipene forble som regel barker og fullriggere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.