Grunnplanet på plassen er en oval. Denne formen var en god løsning på de mange praktiske problemene med terrenget og plassens funksjoner. Bernini skrev om valget av ovalformen at den var «…forening av det skjønne, det spesielle og det nødvendige». Den ovale plassen kalles Piazza Obliqua (Den skjeve plassen). Formen er ikke en geometrisk korrekt oval, men er sammensatt av to like sirkler som overlapper hverandre. Dermed blir den lengste aksen av plassen tre ganger radius av sirklene. Lengdeaksen går gjennom sokkelen til obelisken, som er plassens midtpunkt. Denne enkle konstruksjonen suppleres av to sirkelutsnitt som fyller ut rommet over skjæringspunktet til de to sirklene, og formen blir dermed en sluttet oval. Det var arkitekten Sebastiano Serlio som først konstruerte en slik oval. Bernini brukte denne metoden da han utformet Petersplassen til en 240 meter bred plass.
Kolonnadene langs sirkelbuen på hver av sidene består av til sammen 284 toskanske søyler, laget i travertin fra Tivoli, hver 13 meter høye, fordelt på fire rekker. Mellom søylene er det tre overdekte passasjer, de to ytterste er smale med flatt tak og beregnet for fotgjengere, mens den brede i midten med tønneformet tak har plass til vogner. Bernini var sannsynligvis inspirert av de overdekkete passasjene fra midten av 1500-tallet. De besto av høye stenger som bar et utspent stofftak, og ble midlertidig reist på plassen foran kirken ved spesielle anledninger for å gi en beskyttet adkomst til Peterskirken. Det var også viktig at plassen dekket arealet til den gamle kirkens forgård. Dermed var hele den gamle Peterskirken innlemmet i det nye kirkekomplekset.
Mellom obelisken og hver av fontenene er en rund skive i porfyr nedfelt i plassen. Fra den posisjonen ser det ut som om kolonnadene bare har én søyle i bredden, og byrommet rundt kommer tydelig til syne. Denne illusjonistiske effekten er typisk for barokken og viser Berninis mesterlige grep som scenograf.
Sammenkoblingen mellom den ovale plassen og kirkefasaden er en trapesformet forplass, Piazza Recta (Den rette plassen). Den er bredest inn mot kirken og gir et omvendt perspektiv, slik at plassen virker kvadratisk, og at fasaden er nærmere og smalere enn i virkeligheten. De rette korridorene, sidefløyene, som forbinder kirken med kolonnadene, er betydelig lavere enn fasaden. Dermed virker fasaden noe høyere og bidrar til at den bakenforliggende kuppelen til Michelangelo blir mer tydelig i høydevirkningen. Utformingen er inspirert av Kapitolplassen til Michelangelo. Gjennom den nordlige korridoren er det adkomst til Scala Regia (1663–1666), hovedtrappen fra Petersplassen til Vatikanpalasset. Den var Berninis siste arbeid for Vatikanet.
Kolonnadene og korridorene bærer til sammen 140 skulpturer, over tre meter høye, som representerer kirkens og troens persongalleri. Skulpturene er laget av Berninis assistenter og elever etter mesterens tegninger.
De to fontenene på Petersplassen står i den lengste aksen, på hver side av obelisken.
Bernini hadde opprinnelig planlagt en tredje arm, en kolonnade som skulle lukke plassen mot øst. Denne planen ble aldri utført. I dag løper en bred, rett gate, Via della Consiliazione (Forsoningens gate), fra Tiberen direkte fram til Petersplassen. Gaten var resultatet av det fascistiske regimets byggevirksomhet i 1930-årene, men ble åpnet først i 1950. Store deler av Borgokvarteret ble revet ned og ødela helt Berninis plan om en plass som skulle være en del av byarkitekturen rundt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.