Faktaboks

Irmtraud Morgner

Irmtraud Elfriede Morgner

Født
22. august 1933, Chemnitz
Død
6. mai 1990, Øst-Berlin
Irmtraud Morgner (1973)
Irmtraud Morgner (1973)

Irmtraud Morgner var en tysk forfatter. Hun var blant de mest betydningsfulle kvinnelige forfatterne i DDR og er særlig kjent for romanen Leben und Abenteuer der Trobadora Beatriz nach Zeugnissen ihrer Spielfrau Laura (1974).

Biografi

Irmtraud Morgner vokste opp i Karl-Marx-Stadt (Chemnitz) i DDR. Etter avsluttet videregående skole i 1952 studerte hun litteraturvitenskap og germanistikk ved universitetet i Leipzig. I 1956–1958 arbeidet hun som redaksjonsassistent i tidsskriftet Neue Deutsche Literatur i Øst-Berlin. Fra 1958 var hun forfatter på heltid. Mellom 1972 og 1977 var hun gift med forfatteren Paul Wiens (1922–1982), som arbeidet for Stasi (det hemmelige politiet i Øst-Tyskland); det viste seg etter revolusjonen i 1989 at han også hadde informert Stasi om Morgner.

Selv om Morgners forfatterskap stilistisk utfordret den sosialistiske realismen, som var den rådende litteraturretningen i DDR, og enkelte av hennes tekster (for eksempel Rumba auf einen Herbst) ikke passerte sensuren, nøt hun høy anseelse. Hun mottok en rekke av landets mest høythengende litteraturpriser.

Fra 1977 var hun en del av ledelsen i forfatterforeningen i DDR; hun fikk også anledning til å foreta flere reiser, blant annet til Paris, Roma og Moskva og på 1980-tallet lese- og foredragsturneer til Vest-Tyskland, Sveits og USA. Særlig gjennom Leben und Abenteuer der Trobadora Beatriz nach Zeugnissen ihrer Spielfrau Laura (1974) nådde hun ut til et stort publikum også utenfor DDR sine grenser, ikke minst i Vest-Tyskland.

Forfatterskap

Forfatterskapet hennes gjenspeiler den økende interessen på 1970-tallet for litteratur som tematiserer kvinners erfaringer. I DDR var Morgner, ved siden av Sarah Kirsch, Birgitte Reimann (1933–1973) og Christa Wolf, en sentral representant for denne retningen; sammen ga Kirsch, Morgner og Wolf ut prosabindet Geschlechtertausch. Drei Geschichten über die Umwandlung der Verhältnisse i 1980. Hun nådde også ut til et bredt kvinnelig publikum i de andre tyskspråklige land.

Morgner reflekterer over kvinners rolle i historien i et feministisk perspektiv, samtidig som hun bruker den fantastiske litteraturens virkemidler, blant annet fabler, myter og legender som på humoristisk-ironisk måte utgjør en kontrast til mer realistiske handlingssekvenser som gir innblikk i forfatterens samtidige hverdag, ikke minst i DDR. Gjennom utstrakt bruk av elementer fra sagn, folketro, mytologi og surrealistiske elementer presenterer hun i sine romaner en utopisk alternativ modell til egen samtid. Hun reflekterer dermed over kvinners manglende innflytelse og muligheter, både i et historisk perspektiv og i sin egen samtid, en kritikk som også rammer DDR, selv om landet offisielt hadde likestilling mellom kjønnene.

Hochzeit in Konstantinopel

Morgner debuterte med mer konvensjonelle prosatekster, blant annet fortellingen Das Signal steht auf Fahrt (1959), som forholdt seg lojalt til den sosialistiske realismen. I Hochzeit in Konstantinopel (1968) sprenger hun de strenge grensene, og romanen ble hennes gjennombrudd. Romanen er komponert som en rammefortelling. I rammefortellingen får leseren innblikk i bryllupsreisen til Bele og Paul, en bryllupsreise som de foretar på forskudd fordi Paul, som er fysiker, er så opptatt med sin karriere at han ikke har tid etter bryllupet. Integrert i rammefortellingen er Beles minner, drømmer og refleksjoner over sitt eget liv og samtidig over kvinners muligheter for å leve et liv slik de ønsker det. Romanen ender med at Bele forlater Paul før ekteskapet inngås.

Trilogien om Laura Salman

Morgners hovedverk er trilogien om Laura Salman: Leben und Abenteuer der Trobadora Beatriz nach Zeugnissen ihrer Spielfrau Laura (1974 i DDR, 1976 i Vest-Tyskland), Amanda. Ein Hexenroman (1983) og Rumba auf einen Herbst (posthumt 1992). Den mest kjente romanen er del én. I sentrum står den kvinnelige trubaduren Beatriz de Diaz (på norsk omtales hun som Beatriz, grevinnen av Die) som levde på 1100-tallet og som vekkes til live igjen i 1968. Beatriz, som i sin diktning beskrev høvisk kjærlighet fra et kvinneperspektiv, ønsker å oppleve likestilte kvinner som kan realisere sitt liv slik som de ønsker det. I Frankrike får hun høre om DDR, og reiser dit for å oppleve et samfunn hvor kvinner kan bli lykkelige på egne premisser. Der møter hun Laura Salman, germanist, bygningsarbeider og lokomotivfører, som blir hennes «Spielfrau», et slags alter ego og kronikør (her i betydningen historieforteller). Sammen forsøker de to å reformere samfunnet. Beatriz evaluerer verden slik som den har utviklet seg de 800 årene som har gått siden hun levde for første gang, men må etter hvert innse at verden fortsatt ikke har kommet så veldig mye lenger. Dermed skapes et fremmed og kritisk blikk på forfatterens samtid og indirekte også på DDR.

Romanen, som er inndelt i tretten bøker og sju intermezzi, er komponert med montasjen som grunnleggende prinsipp, og en rekke ulike teksttyper (blant annet lyrikk, legender, myter, drømmer, forskningsmeldinger, sakprosa og avistekster) skaper et mangefasettert innblikk.

I fortsettelsesromanen Amanda. Ein Hexenroman (1983) er Beatriz, som døde i DDR i 1973, nok en gang gjenoppstått, denne gangen som sirene. På bakgrunn av heksearkivet fra Blokksberg vil hun fortelle historien til Laura Amanda Salman, framfor alt dennes tilværelse som heks, som mellomnavnet Amanda viser til. Laura har undertrykt den stridslystne siden av seg selv, men finner nå tilbake til den og åpner for den del av personligheten sin som identifiserer seg med heksen, nemlig Amanda. Den siste delen, Rumba auf einen Herbst, ble skrevet mellom 1963 og 1965, men passerte ikke sensuren i DDR. Et utdrag av den ble bygd inn i Trobadora Beatriz (1974), men som helhet ble romanen først publisert i 1992.

Øvrig prosa

Også i andre prosatekster beskjeftiger Morgner seg med kvinnelige hovedpersoner som ønsker å skape et samfunn på kvinners premisser, blant annet i Gauklerlegende. Eine Spielfraungeschichte (1970), Die wundersamen Reisen Gustav des Weltfahrers. Lügenhafter Roman mit Kommentaren (1972), Der Schöne und das Tier. Eine Liebesgeschichte (1991) og Das heroische Testament. Ein Roman in Fragmenten (posthumt 1998). I 2006 kom posthumt et bind med fortellinger, Erzählungen.

Betydning

Irmtraud Morgner er en av de mest profilerte representantene for den såkalte kvinnelitteraturen i det tyskspråklige området på 1970- og 1980-tallet. Gjennom sin sjangeroverskridende fortellemåte er hun også en viktig stemme innenfor fantastisk litteratur (begrepet brukes i tysk litteraturhistorieskriving om skjønnlitteratur som inneholder elementer fra for eksempel sagn og legender og dermed overskrider grensen til det overnaturlige) i det tjuende århundre. Det eksisterer foreløpig ingen historisk-kritisk verkutgave, men en viss forskningsinteresse for forfatterskapet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg