Avgang fra St. Olavs gate.

Lars Mæhlum. begrenset

Gråkallbanen, elektrisk forstadsbane i Trondheim kommune. Banen er 8,8 km lang og går fra vestsiden av Trondheim sentrum opp til gården Lian på Byåsen, 264 moh, sørøst for Gråkallen. Åpnet 18.7.1924 på strekningen St. Olavs gate-Munkvoll. Forlenget til Ugla 30.5.1925 og til Lian 26.10.1933. Den planlagte strekningen til Gråkallen, som også ga navn til banen, ble aldri bygd. Banen var opprinnelig privat, men ble overtatt av Trondheim kommune i 1966. Fra da ble banen administrert av Trondheim Sporvei AS. Gråkallbanen og Trondheim Sporvei fusjonerte i 1971 med AS Bynesruten og AS Trondheim Bilruter til det nye selskapet Trondheim Trafikkselskap. Gråkallbanen ble integrert i byens øvrige sporveisnett og forlenget til Voldsminde og senere Lade. All sporvei i Trondheim ble nedlagt i 1988, men Gråkallbanen ble gjenåpnet som et privat «folkeaksjeselskap» i 1990 på den opprinnelige strekningen St. Olavs gate-Lian. Banen ble senere overtatt av det franske konsernet Connex, som senere skiftet navn til Veolia. Dette selskapet driver busser, T-baner, sporvogner og jernbanetog over hele verden.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.