Avgang fra St. Olavs gate.

Lars Mæhlum. Begrenset gjenbruk

Gråkallbanen, elektrisk forstadsbane i Trondheim. Banen er 8,8 km lang og går fra vestsiden av Trondheim sentrum opp til gården LianByåsen, 264 moh, sørøst for Gråkallen. Gråkallbanen er verdens nordligste sporveisbane, og frakter årlig rundt én million passasjerer.

Gråkallbanen åpnet 18. juli 1924 på strekningen St. Olavs gate–Munkvoll. Banen ble forlenget til Ugla i 1925 og til Lian i 1933. Den planlagte strekningen til Gråkallen, som også ga navn til banen, ble aldri bygd. Som de øvrige sporveislinjene i Trondheim, ble også Gråkallbanen bygd med smalspor (1000 mm).

Banen var opprinnelig privat, men ble overtatt av Trondheim kommune i 1966. Fra da ble banen administrert av Trondheim Sporvei AS. Gråkallbanen og Trondheim Sporvei fusjonerte i 1971 med AS Bynesruten og AS Trondheim Bilruter til det nye selskapet Trondheim Trafikkselskap. Gråkallbanen ble integrert i byens øvrige sporveisnett og forlenget til Voldsminde og senere Lade. 

All sporvei i Trondheim ble nedlagt i 1988, men Gråkallbanen ble gjenåpnet som et privat «folkeaksjeselskap» i 1990 på den opprinnelige strekningen St. Olavs gate–Lian. Banen ble senere overtatt av det franske konsernet Connex, som senere skiftet navn til Veolia. Etter at Boreal kjøpte opp Veolia i 2011, er det dette selskapet som nå drifter Gråkallbanen på oppdrag for AtB. AtB eies av Trøndelag fylkeskommune, som har ansvaret for kollektivtransporten i Trondheim og omegn.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.