I den tidlige middelalderen (cirka 500–1050) foregikk det i liten grad en demonisering av jødene slik som i senere epoker. Fiendtligheten mot jødene ble styrt ovenfra, av en Kirke som ville forhindre blandingsekteskap og omvendelser til jødedommen. I denne fasen finnes det få spor etter folkelige aggresjoner.
I løpet av høymiddelalderen (cirka 1050–1300) spredte de antijødiske fordommene seg i befolkningen. Et viktig vendepunkt var korstogene, som hadde til hensikt å spre katolsk kristendom og å erobre det «hellige landet», Palestina. Korstogsbegeistringen brakte med seg aggresjon og overgrep mot jødiske bosetninger i europeiske byer og i Palestina. I Mainz, Worms og Köln ble de jødiske koloniene mer eller mindre utslettet på 1100-tallet. I Jerusalem og Haifa myrdet korsfarerne samtlige jøder. Bildet er likevel ikke helt entydig – jødene ble flere steder forsvart mot voldelige overgrep av geistlige og verdslige makthavere.
På 1100- og 1200-tallet dukket det også opp nye antijødiske forestillinger. Jødene ble anklaget for å begå ritualmord og beskyldt for å ha skjendet det kristne nattverdsbrødet. Ritualmordlegenden er første gang dokumentert i Norwich i 1144 og bredte seg i de påfølgende århundrene som ild i tørt gress i Europa, selv om den ble avvist av Pavekirken. Ryktene om at jødene skjendet nattverdsbrødet dukket opp i det 13. århundre. Dette var nært assosiert med oppfatningen av jødene som kristusmordere og ble i motsetning til ritualmordanklagene anerkjent av styresmaktene.
Bakgrunnen for anklagen var et vedtak om nattverden (det eukaristiske dogmet) på Det fjerde laterankonsilet (kirkemøte i Roma i 1215), som innebar at kristne ble påbudt å tro at brød og vin forvandlet seg til virkelig kjøtt og blod under messen (transsubstansiasjonslæren). Det ble påstått at jøder hadde kjøpt eller stjålet nattverdsbrødet, for deretter å skjende det for å håne den kristne lære. Jøder ble flere steder forfulgt og henrettet med utgangspunkt i slike beskyldninger.
På 1200-tallet ble det også vanlig i en rekke europeiske land å markere jødisk identitet med egne klesplagg eller lapper, også dette med utgangspunkt i beslutninger ved kirkemøtet i 1215. I Tyskland, Polen og Wien måtte jødene bære egne hatter. I flere områder i Sentral-Europa ble disse reglene for å markere jødisk identitet skjerpet i løpet av 1200- og 1300-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.