Alphons Diepenbrock, i sin samtid en ledende nederlandsk komponist og forfatter som fikk betydning for utviklingen av et nasjonalt nederlandsk tonespråk. Som komponist var han autodidakt. Hans formelle utdannelse var i de klassiske språkene, gresk og latin, med hovedvekt på gresk og latinsk litteratur. Mens han studerte klassiske språk, lærte han seg grunnleggende musikkteori og ledet etterhvert også et kor, spilte klaver og fiolin. Han følte seg særlig tiltrukket av Palestrinas musikk samt Jan Pieterszoon Sweelincks verk. Det samme gjaldt Richard Wagners musikk. Han begynte å komponere allerede i ten-årene og verkene som så dagens lys var sanger og koralmusikk.

På 1880-tallet arbeidet han med en avhandling og fikk i 1888 sin doktorgrad ved universitetet i Amsterdam på en avhandling på latin om filosofen Senecas liv. Samme år fikk han en undervisningsstilling og foruten å undervise i gresk og latin skrev han artikler om filosofiske, litterære og musikalske emner. Det var under dette arbeidet som Diepenbrock begynte å komponere koralmusikk som skulle gjøre ham berømt i samtiden – herunder ”Missa in die festo” og ”Hymnen an die Nacht” som ble uroppført under Wilhelm Mengelberg og Concertgebouw-orkestret i Amsterdam i 1895. Dette ble et avgjørende gjennombrudd for Diepenbrock. To år senere ble hans ”Te Deum” uroppført med stor suksess.

Diepenbrock ble etterhvert den mest kjente komponist i Nederland under det 20. århundredets første tiår. Både Wilhelm Mengelberg og Gustav Mahler gikk i bresjen for ham. Fra 1905 og til utbruddet av første verdenskrig var Diepenbrock svært produktiv som komponist, i hovedsak av symfoniske koralverk. Men samtidig opprettholdt han sin brede kulturinteresse og utga verk om litteratur, maleri, politikk, filosofi og religion. Foruten vennskap med Mengelberg og Mahler var han også god venn med Richard Strauss og Arnold Schönberg.

I sine siste år vendte Diepenbrocks interesse seg på nytt mot den klassiske litterære verden. 1917 komponerte han scenemusikk til Aristophanes’ ”Fuglene” og til Sophokles’ ”Elektra” 1920.

 

 

”Missa in die festo”, 1891

”Te Deum”, 1897

”Ik ben in eenzaamheid niet meer alleen”, 1898

”Hymne an die Nacht”, 1899

”Vondels vaart naar Agrippine”, 1903

”Im Grossen Schweigen”, 1906

”Die Nacht”, 1911

”Marsyas”, 1910

”Gijsbreght van Aemstel”, 1912

”De Vogels”, 1917

”Elektra”, 1920

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.