Faktaboks

Willem Mengelberg
Joseph Willem Mengelberg
Uttale
mˈengelberg
Født
28. mars 1871, Utrecht, Nederland
Død
21. mars 1951, Sent, Sveits
Willem Mengelberg

En dirigerende Willem Mengelberg i 1917.

Av /Rijksmuseum.

Willem Mengelberg var en nederlandsk dirigent, sjefdirigent for Concertgebouw-orkesteret i et halvt århundre og en av de ledende dirigentene ved overgangen fra det 19. til det 20. århundre.

Med Concertgebouw-orkesteret gjestet han musikkfesten som Edvard Grieg organiserte i Bergen i 1898.

Mengelbergs karriere fikk en brå slutt. Han ble utstøtt fra nederlandsk musikkliv i 1945 etter kollaborasjon med de nazistiske okkupantene.

Bakgrunn og utdannelse

Mengelberg ble født i Utrecht av foreldre som var innvandret fra Tyskland. Faren Friedrich Wilhelm Mengelberg var en billedhugger med mange kirkelige oppdrag. Willem, som var et av 16 barn, spilte på flere instrumenter og fikk utvikle sitt musikktalent.

I hjembyen fikk Mengelberg fra ung alder studere hos fiolinisten Henri Wilhelm Petri og dirigenten Richard Hol. Mengelberg var deretter elev ved konservatoriet i Köln (senere Hochschule für Musik Köln), hvor hans lærere var Franz Wüllner, Isidor Seiss og Adolf Jensen.

Karriere

Mengelberg ble musikksjef i Luzern i Sveits i 1891, 20 år gammel. Det ble en viktig læretid hvor han dirigerte byorkester og kor, underviste ved en musikkskole og komponerte musikk.

I 1895 ble den 24 år gamle Mengelberg tildelt stillingen som sjefdirigent for Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam. Orkesteret hadde eksistert i sju sesonger, ledet av fiolinisten Willem Kes, og nå var det tid for å utvikle det videre. Mengelberg tilførte en ny energi. Samarbeidet fikk snart ord på seg som særlig vitalt og orkesteret utviklet seg til et av verdens fremste.

Mengelberg, som stadig bare var 27 år gammel, og orkesteret gjestet i 1898 musikkfesten i Bergen på Edvard Griegs initiativ. De gjorde stor lykke. Grieg mente at gjestespillet burde inspirere til en heving av nivået på norske orkestre.

Mengelberg ble en viktig forkjemper for flere komponister som i tiden var kontroversielle. Mengelberg ble begeistret for Gustav Mahler etter å ha hørt uroppførelsen av den 3. symfoni i Krefeld i 1902 og utropte ham til «vår tids Beethoven». Mahler lot seg invitere til Amsterdam ved flere anledninger, og Mengelberg holdt tradisjonen i hevd etter Mahlers død i 1911. Dette kulminerte blant annet med en stor Mahler-festivalen i 1920.

Mengelberg ble også en forkjemper for Richard Strauss. Han inviterte Strauss til å dirigere orkesteret første gang i 1904, og Strauss dediserte sitt orkesterverk Ein Heldenleben til Mengelberg og Concertgebouw-orkesteret.

Mengelbergs repertoar var ellers bredt med atskillig klassisk-romantisk repertoar av Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms og Pjotr Tsjajkovskij. Han dirigerte også verker av komponister som Claude Debussy, Maurice Ravel, Igor Stravinskij og Béla Bartók. Han innførte en tradisjon med å fremføre Matteuspasjonen av Johann Sebastian Bach hvert år i Amsterdam.

Mengelberg var gjestedirigent ved andre orkestre i Nederland og i utlandet. Han gjestet New York-filharmonien første gang i 1906, og i årene 1921–1930 var han sjefdirigent her i tillegg til stillingen i Amsterdam. Mengelbergs tid i New York ble et løft for orkesteret. Det var nettopp blitt styrket gjennom en sammenslåing med National Sympony Orchestra, og foruten Mengelberg var gjestedirigenter som Fritz Reiner, Thomas Beecham og Wilhelm Furtwängler tilknyttet. Fra 1926 var Arturo Toscanini med i ledelsen.

Under Nazi-Tysklands okkupasjon av Nederland i 1940–1945 ble Mengelberg en medløper. Hans samarbeid med de ledende nazistene var visstnok omfattende. Ved frigjøringen i 1945 ble han fratatt alle verv. De siste årene av sitt liv levde han i Sveits.

Plateinnspillinger

Flere av innspillingene og opptakene viser til fulle Mengelberg intensitet og formsikkerhet foruten det høye nivået ved Concertgebouw-orkesteret.

Han gjorde innspillinger av klassisk repertoar av blant andre Ludwig van Beethoven, Franz Schubert og Johannes Brahms. En favoritt var Pjotr Tsjajkovskij, og det finnes også lydfestinger av Gustav Mahler og Richard Strauss som har stor interesse.

En fremførelse, riktignok forkortet, av Matteuspasjonen av Johann Sebastian Bach har aldri falt ut av distribusjon.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Zwart, Frits: Conductor Willem Mengelberg 1871–1951: Acclaimed and Accused, engelsk utgave 2019, isbn 978-9462986053

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg