vær-ruting - sjøfart

Vær-ruting, (sjøfart). Innen skipstrafikken bygger vær-ruting eller skips-ruting på prognostisk grunnlag eller på klimatologisk grunnlag. Ved prognostisk vær-ruting planlegges ruten ut fra prognosekart som viser vind, trykksentra og bølgehøyder i området for tidsrom opptil ca. 2 døgn fremover. I dette tilfellet vil nye værvarslinger ligge til grunn for en fortløpende justering av den videre kursen. Den klimatologiske metoden går ut på å bestemme ruten ut fra de kunnskaper om forskjellige farvann som finnes i klimatologiske kart og håndbøker (Ocean, Passages of the World o.a.). For lengre overfarter kan man kombinere varsler for en første del av turen, med klimatologisk materiale for den siste delen. Rapporter tyder på at det kan oppnås store besparelser ved at det velges en rute som er litt lengre enn storsirkelen, men som byr på vesentlig mindre motvind og sjø.

Faktaboks

Også kjent som
eng. weather routing

En systematisk vær-ruting over verdenshavene tok til i 1850-årene og bygde da på statistisk materiale basert på loggbøker, senere spesielle observasjonsbøker fra en mengde fartøyer. Pilot charts som viste vind og strøm over forskjellige havområder og til forskjellige årstider, ble utarbeidet på initiativ av M. F. Maury og gjorde det mulig å spare flere uker på lange seilaser.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg