Forskjellige kurser
Kursen på et magnetkompass må rettes for deviasjon og misvisning for å vise kurs i forhold til geografisk nord.
Forskjellige kurser
Lisens: CC BY SA 3.0
Gyrokurs
Et feilfritt gyrokompass vil vise kurs i forhold til geografisk nord. Små feil på noen få grader kan imidlertid forekomme.
Gyrokurs
Lisens: CC BY SA 3.0
Avdrift på kurs
Strøm og vind vil påvirke styringen av et fartøy. Retningen på baugen (kursen som styres) kan derfor avvike fra hvordan fartøyet kommer frem gjennom sjøen eller over grunnen.
Avdrift på kurs
Lisens: CC BY SA 3.0

Kursen til et fartøy over havet eller gjennom luften er retningen fartøyet styres i. I enkelte sammenhenger kalles dette også stevning eller heading. I praksis er dette vinkelen mellom baugen eller kjøllinjen og retningen mot nord, samt den kurslinjen fartøyet holder seg på. Normalt vil kursen være angitt i grader mellom 000–360. Kurs er imidlertid ingen entydig størrelse, men betinges av hvilken kompasstype som benyttes eller hvordan kurslinjen går i forhold til vind og strøm.

Faktaboks

Etymologi
av latin ‘løp’

Rettvisende kurs

Hvis stedets geografiske meridian (mellom geografisk nord- og sydpol) brukes som referanse, kalles kursen rettvisende kurs. Et feilfritt gyrokompass vil vise rettvisende kurs. Hvis gyrokompasset er beheftet med en liten feil, vil den viste kursen da normalt kalles gyrokurs.

Et magnetkompass vil vise kompasskurs, som er vinkelen mellom kompassets nord og kjøllinjen (styrestreket på kompasshuset). Hvis kompasskursen rettes for lokale magnetiske variasjoner (deviasjon), vil man komme frem til fartøyets magnetiske kurs. Dette er vinkelen mellom den magnetiske meridianen (jordens magnetfelt) og fartøyets kjøllinje. Hvis den magnetiske kursen rettes videre for misvisning, vil kompasset vise rettvisende kurs.

Rettvisende beholden kurs – COG

Med kurs menes også hvordan skipet går frem gjennom vannet, noe som avhenger av vind og strøm. Er det vind inn på siden av skipet, vil man ofte styre opp mot denne for å kompensere for avdrift. Retningen på kjøllinjen kalles da rettvisende styrt kurs, mens bevegelsen gjennom vannet kalles rettvisende seilt kurs. Differansen mellom disse er drift som følge av vind. Er det i tillegg strøm i farvannet, vil dette føre til videre avdrift, som kalles strømsetting. Fartøyets bevegelse over grunn kalles da rettvisende beholden kurs. Kurs som vises på konvensjonelle GNSS-mottagere vil være rettvisende beholden kurs (engelsk: Course Over Ground, COG). Kursen som trekkes opp i kartet, og som fartøyet forsøker å følge, skal være identisk med rettvisende beholden kurs.

Informasjonsutveksling om kurs

«Brovaktforskriften» (Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip) beskriver blant annet hvordan organisering og informasjonsutveksling på en skipsbro skal være. Forskriften beskriver blant annet at det skal benyttes tre tall ved opplysning om kurs. For eksempel skal det oppgis «005 grader», ikke «5 grader».

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kartverket. Den Norske Los – Bind 1.
  • Kjerstad, Norvald (2019). Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer. Fagbokforlaget.
  • Kjerstad, Norvald (2017). Fremføring av skip med navigasjonskontroll. Fagbokforlaget.
  • Kjerstad, Norvald (2016). Navigasjon. Fagbokforlaget.

Kommentarer (4)

skrev Hartmut Bromkamp

Hei!I artikkelen "kurs – navigasjon" finnes teksten "kompasskursen (se figur)", men jeg kan ikke oppdage hverken en lenk eller en figur.Mvh, Hartmut

svarte Guro Djupvik

Heisann Hartmut, Det har du rett i, figuren må nok ha falt ut i overgangen mellom papirleksikon og nettleksikon. Jeg skal få rettet opp. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. Vennlig hilsen Guro Djupvik, redaktør

skrev Jon Per Rogne

Hei! Er på jakt etter bok som kom ut på engelsk for noen år siden. Den omhandler hvordan en engelsk sjøkaptein (Harrison -?) ved hjelp den tids nylig konstruerte kronometre klarte å navigere forh.v. nøyaktig på vestlig/østlig kurs. Trodde jeg skulle finne boken i Greenwich, men den gang ei -. Trenger derfor mer opplysninger om denne erfarne kapteinen fordi jeg mener å huske at deler av bokens tittel har referanser til ovenstående. mvh jon per rogne

svarte Guro Djupvik

Hei Jon Per. Dessverre har vi ingen fagansvarlig som kunne kjent igjen boka di etter innholdsbeskrivelsen, men jeg vil på det varmeste anbefale å spørre en bibliotekar. Kanskje du kunne prøve å spørre en bibliotekar ved Høgskolen Stord/Haugesund, som har nautikk som spesialfelt? http://www.hsh.no/biblioteket/om_biblioteket/spor_en_bibliotekar.htm Lykke til! Vennlig hilsen Guro Djupvik, redaktør

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg