Shiva, ved siden av guden Vishnu og en rekke gudinner hinduismens viktigste guddom. Han har overtatt visse trekk fra den ambivalente vediske guden Rudra, men er i hovedsak en indisk guddom med røtter i forhistorisk tid.

Det er funnet arkeologiske spor av en gud som minner sterkt om Shiva i induskulturen. Det er imidlertid i den klassiske hindukulturen at kulten av Shiva vokser frem.

Shiva fremstilles som en yogi som sitter nedsunket i meditasjon, med langt hår og den nakne kroppen oversmurt med aske -- et guddommelig forbilde for utøverne av yoga, slik de finnes i India. Gjennom hans hår renner den hellige elven Ganges ned på jorden.

Som et motstykke til den asketiske siden ved hans person er han forbundet med seksualitet og fruktbarhet. I kunst og mytologi fremstilles han som tronende på Kailasha-fjellet i Tibet, nord for Himalaya, sammen med sin hustru, gudinnen Parvati, og hans symbol, linga, har form av en fallos. Som Nataraja, «dansens herre», frembringer og tilintetgjør han universet.

I advaita fikk kulten av Shiva en plass innenfor et toneangivende filosofisk system. Blant tamilene i Sør-India ble det tidlig utviklet en shiva-teologi (shaiva-siddhanta) av en helt annen type der bhakti (kjærlighet, tilbedelse) spiller en sentral rolle. En rik hymnediktning, med sterkt monoteistisk preg og et dualistisk skille mellom guddom og skapning, oppstod i denne sammenheng på språket tamil på 600–900-tallet e.v.t. 

En annen hovedretning innen shivaittisk teologi ble utarbeidet i Kashmir (trika-systemet), karakterisert ved monisme (alt er utviklet gjennom Shivas «kraft», hans shakti).

Shivaismen danner noe av bakgrunnen for tilbedelse av «Gudinnen» (Devi, også kjent som Durga), særlig i Bengal, og ble intimt forbundet med tantrismen.

Storslagne templer og tallrike pilegrimssteder er viet til Shiva i India og Nepal.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.