Shiva, ved siden av guden Vishnu og en rekke gudinner hinduismens viktigste guddom. Han har overtatt visse trekk fra den ambivalente vediske guden Rudra, men er i hovedsak en indisk guddom med røtter i forhistorisk tid.

Det er funnet arkeologiske spor av en gud som minner sterkt om Shiva i induskulturen. Det er imidlertid i den klassiske hindukulturen at kulten av Shiva vokser frem.

Shiva fremstilles som en yogi som sitter nedsunket i meditasjon, med langt hår og den nakne kroppen oversmurt med aske -- et guddommelig forbilde for utøverne av yoga, slik de finnes i India. Gjennom hans hår renner den hellige elven Ganges ned på jorden.

Som et motstykke til den asketiske siden ved hans person er han forbundet med seksualitet og fruktbarhet. I kunst og mytologi fremstilles han som tronende på Kailasha-fjellet i Tibet, nord for Himalaya, sammen med sin hustru, gudinnen Parvati, og hans symbol, linga, har form av en fallos. Som Nataraja, «dansens herre», frembringer og tilintetgjør han universet.

Shiva dobbelthet kommer også til uttrykk med at han veksler mellom perioder som asket og som ektemann til Parvati. Med Parvati har han to sønner, Ganesha og Kartikeya (også kalt Murugan og Skanda). Shiva er far bare til Kartikeya, og Parvati er mor bare til Ganesha.

I advaita fikk kulten av Shiva en plass innenfor et toneangivende filosofisk system. Blant tamilene i Sør-India ble det tidlig utviklet en shiva-teologi (shaiva-siddhanta) av en helt annen type der bhakti (kjærlighet, tilbedelse) spiller en sentral rolle. En rik hymnediktning, med sterkt monoteistisk preg og et dualistisk skille mellom guddom og skapning, oppstod i denne sammenheng på språket tamil på 600–900-tallet e.v.t. 

En annen hovedretning innen shivaittisk teologi ble utarbeidet i Kashmir (trika-systemet), karakterisert ved monisme (alt er utviklet gjennom Shivas «kraft», hans shakti).

Shivaismen danner noe av bakgrunnen for tilbedelse av «Gudinnen» (Devi, også kjent som Durga), særlig i Bengal, og ble intimt forbundet med tantrismen.

Storslagne templer og tallrike pilegrimssteder er viet til Shiva i India og Nepal.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.