På grunn av sine enorme ytre dimensjoner fremstår Bruckners symfonier som et egenartet musikkhistorisk dokument. Han omarbeidet sine verker flere ganger. I tillegg til de betydelige endringene, «originalversjonene» og reviderte utgavene som finnes av Bruckners symfonier, reiser en fremførelse av symfoniene ofte kompliserte spørsmål når det gjelder valg av versjon og hvilke kilder man skal legge til grunn for den enkelte symfoni. Først etter utgivelsen av den samlede Bruckner-Gesellschaft-utgaven mellom 1930 og 1944 og senere ligger det an til å bli en viss orden i kildematerialet.
Om symfoniene er å si at det er den wienerklassiske firesatsige symfoniformen som ligger til grunn for Bruckners symfonier. Han viste ingen interesse for den friere symfoniske formen som man finner i Franz Liszts symfoniske dikt. Bruckners symfoni når sitt høydepunkt i finalesatsen som fra og med symfoni nr. 2 alltid knytter an til første sats. Bruckner anvender normalt sonatesatsformen i yttersatsene, i finalesatsen ofte med rondopreg. Finalesatsen får omfattende dimensjoner takket være en utvidelse fra to til tre temadeler samtidig som temaene spenner over gjennomføringspartiene. Førstesatsens hovedtema vokser som regel frem på samme måte som i første sats i Beethovens 9. symfoni. Gjennomføringsdelen får en bred utforming, høydepunktet sammenfaller ofte med reprisens begynnelse, og begge deler veves ofte i hverandre med en lang, selvstendig koda som fører til et storslått høydepunkt hvoretter hovedtemaet repeteres.
De langsomme satsene følger formskjemaet ABA eller ABABA, og fremfor alt i de tre siste symfoniene får satsene enorme dimensjoner preget av religiøs andakt, men der de følgende A-delene får gjennomføringspreg med forsterket intensitet og uttrykk. Som regel avsluttes den langsomme satsen med en mild og lang koda. Scherzosatsene har gjerne en enkel ABA-form, ofte med en kraftig og solid grunnkarakter med meislet tematikk i tillegg til innslag av naturidyll.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.