Økonomi og næringsliv i Somalia

Somalia er et forholdsvis ressursfattig land, hvor næringslivet fra tidlig i 1990-årene ble sterkt rammet av borgerkrigen. Denne medførte at Somalia som stat opphørte å eksistere, også med den følge at økonomisk statistikk ikke lenger forelå. Krigen har rammet hele landet indirekte, flere deler direkte, og fremfor alt hovedstaden Mogadishu, hvor ulike bydeler og funksjoner har vært kontrollert av forskjellige militsgrupper. Utenlandske borgere, inkl. forretningsfolk og bistandsarbeidere, har pga. sikkerhetssituasjonen bare i begrenset utstrekning hatt tilhold i landet, og mange somaliere har flyktet; mange til Europa. 1991 brøt den nordligste delen av landet (tilsvarende det tidl. Britisk Somaliland) ut, og etablerte en selvstendig stat. Denne ble ikke internasjonalt anerkjent, og følgelig heller ikke godtatt som selvstendig mottaker av multinasjonal utviklingshjelp, men etablerte sin egen administrasjon. Et annet område, Puntland, brøt i 1990-årene likeledes ut.

Somalia ligger i et av Afrikas mest tørkeutsatte områder, og landet har opplevd flere alvorlige tørker og sultkatastrofer. Landets næringsgrunnlag er særlig husdyravl og selvforsyningsjordbruk, med eksport særlig av levende dyr og bananer. Borgerkrigen i 1990-årene ødela mye av landets fysiske og sosiale infrastruktur – og særlig den moderne sektor ble skadelidende. Bl.a. ble store deler av Mogadishu ødelagt og havnebyen Hargeisa bombet i ruiner.

Landbruket er viktigste næringsvei, og domineres av husdyrhold og selvbergingsjordbruk. Om lag 70–75 % av befolkningen har husdyrhold – kameler, geiter, sauer og kveg – som sin fremste inntektskilde, og levende dyr, kjøtt og huder har tradisjonelt vært Somalias mest verdifulle eksportprodukter. Bananer er det viktigste eksportprodukt fra jordbruket, men eksporten sank i 1990-årene som følge av krigen. Det primære markedet er EU. Bananer produseres vesentlig på plantasjer langs elvene Juba og Shebelle. Annen frukt dyrkes på de samme plantasjene, vesentlig for innenlandsk konsum. Det er et betydelig jordbrukspotensial i deler av Sør-Somalia, hvor det også dyrkes mye bomull og sukker samt bl.a. grønnsaker og annen frukt. Ca. 45 % av totalarealet regnes som beiteland og oppsøkes av nomadestammene etter årstid og nedbørforhold. Det dyrkes durra, mais, ris, bønner, sesam og sukkerrør i fuktigere områder. Det meste av husdyrproduksjonen skjer i naturalhusholdning med lav produktivitet, og sektoren har vært hardt rammet av periodiske tørker så vel som importrestriksjoner i de viktigste markedene, særlig Saudi-Arabia.

Fiskeriindustrien har vært gjenstand for betydelig satsing siden slutten av 1970-årene, da en del nomader etablerte seg bofaste i fiskerikooperativer. Fisk utgjør ingen vesentlig del av den somaliske dietten, men landet eksporterer bl.a. hummer og hai-finner. En vesentlige del av fangsten tas av utenlandske fiskere; en stor del illegalt.

Somalia har begrensede mineralressurser, som har liten kommersiell verdi, med unntak av gipsforekomster ved Berbera, som er blant verdens største. Forekomster av salt, kalk, gull, sølv, nikkel, kopper, sink, bly, mangan, uran og jernmalt er påvist. Det er foretatt leting etter olje, og det antas at det finnes forekomster særlig i nord (Somaliland).

Somalia har en lite utviklet industrisektor, og ble hardt rammet av krigen. Sektoren består primært av næringsmiddelindustri, samt produksjon av lærvarer og tekstiler.

Somalia har en negativ handelsbalanse med utlandet og er avhengig av utenlandsk bistand. Krigen har ført til at de etablerte økonomiske strukturer brøt sammen, og uoffisielle kanaler ble utviklet, bl.a. for overføring av penger fra somaliere i utlandet. Viktigste eksportvarer er levende dyr og bananer, viktigste importvarer er petroleum, mat, maskiner og transportutstyr. Viktigste handelspartnere er Saudi-Arabia, Forente arabiske emirater og Italia.

Størstedelen av veiene er av meget skiftende kvalitet, kun en liten del er asfaltert. Det finnes ingen jernbaner i landet. Det finnes havner i Kisimayu, Berbera (i Somaliland), Marka og Mogadishu. Kystskipsfarten hemmes av de tallrike korallrevene. Mogadishu har internasjonal lufthavn.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.