Økonomi og næringsliv i Bosnia-Hercegovina

Krigen (1992–95) medførte store skader på landets infrastruktur og var svært ødeleggende for næringslivet.

Den økonomiske situasjonen i Bosnia-Hercegovina er vanskelig, med lav økonomisk vekst, underskudd på handelsbalansen og høy arbeidsledighet. Landet har store utfordringer i forhold til å bekjempe korrupsjon. I tillegg sliter Bosnia-Hercegovina med en stor uoffisiell økonomi.

Den industrielle strukturen er i stor grad basert på utdatert tungindustri. Et overdimensjonert offentlig byråkrati og mangel på politisk vilje til reformer er også faktorer som har bidratt til å sinke den økonomiske veksten.

I 2008 stod landbruket for ca. 24 % av BNP.. Det dyrkes bl.a. mais, hvete, bygg, havre, poteter, sukkerbeter, frukt (særlig plommer) og tobakk. Storfe- og sauehold er også viktig, likeledes skogbruket. Omtrent halvparten av landets areal er skog.

Industri og bergverk bidrog med anslagsvis 24 % av BNP. (2008). Industrien omfatter bl.a. produksjon av jern og stål (Zenica, Ilijaš, Jajce), aluminium (Mostar) samt kjemisk industri (Tuzla), tekstilindustri (Sarajevo og Mostar) og maskin- og bilindustri (Sarajevo).

Mineralressursene er betydelige, med jernmalm (nær Vareš og Ljubija), brunkull (nær Sarajevo og Mostar), kobber (nær Gornji Vakuf), krom- og manganmalm, salt, bauxitt m.m.

I 2008 kom ca. 60 % av forbruket av elektrisk kraft fra vannkraft og 34 % fra kullbaserte varmekraftverk. Under borgerkrigen ble store deler av landets kraftforsyning ødelagt.

Store deler av jernbane- og veinettet fikk ødeleggelser under krigen (1992–95). I tiåret etter krigen har det gradvis blitt gjenoppbygd. I 2008 var veinettet på 21 846 km, hvorav 11 424 km med fast dekke. Jernbanenettet utgjorde 609 km. Internasjonal lufthavn ved Sarajevo. I tillegg er det sivile flyplasser i Tuzla, Banja Luka og Mostar.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.