Kvinnebunaden fra indre og midtre Sogn er rekonstruert av Bjørg G. Hovland, Olaug Høyheim og Berit Kvamme Ness, i samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet. Arbeidet startet rundt 1990, og bunaden fikk uttalelse fra Bunad- og folkedraktrådet i 2005. Alle plagg er kopiert nøyaktig etter tilsvarende gamle forbilder. Samtidig er det lagt vekt på at bunaden skal gi rom for variasjon innenfor rammene som tradisjonen tilsier.
Faktaboks
Da kunstnerne, med Johannes Flintoe som den første, besøkte indre Sogn i 1822, avbildet han flere kvinner i lokal folkedrakt. Av hans bildemateriale kan vi blant annet se forskjell på hvordan hun som er hjemme og tar imot gjester, er kledd, i forhold til hun som kommer på besøk, som er finere kledd. Slikt bildemateriale er svært verdifullt i rekonstruksjonsarbeidet fordi det forteller om påkledning, plaggkombinasjoner og klærnes bruksmåte. I tillegg er skriftlige beretninger viktige som kilde. I indre Sogn fikk presten Ulrik Frederik Bøyesen i 1822 trykt en beskrivelse av klesskikken i bladet Hermoder. Her skildrer han inngående hvordan både kvinner og menn går kledd, og teksten forteller oss at de som har jobbet med rekonstruksjon av denne bunaden, har fått et resultat som samsvarer godt med kildene.
Tidlig på 1900-tallet, da de første bunadene fra Sogn ble skapt, var det andre idealer som var rådende for hvordan en bunad skulle være. En tok elementer fra den tradisjonelle draktskikken og omformet disse i nasjonal ånd, slik at noe av kulturarven ble representert, samtidig som en skulle være kledd for si tid. Disse bunadene er fortsatt i bruk i dag, men flere steder er de supplert med nyere rekonstruksjoner, slik som i indre Sogn.
Draktskikken i første halvdel av 1800-tallet viser noen svært alderdommelige trekk, men også at det er kommet inn nyere moteimpulser. Hodeplaggene for både ugifte og gifte har røtter flere hundre år bakover i tid. Livkjolen er av en eldre type som var moteriktig under renessansen på 1400–1500-tallet, men har tatt til seg yngre trekk. Den smale ryggen er et fenomen fra 1800-tallet, og den høye kragen på trøya er preget av empiremote fra den samme tida. Materialbruken varierte i de gamle plaggene etter hva som var tilgjengelig, og i bunadrekonstruksjonen viser fargebruk og materialbruk også til perioden som de gamle plaggene stammer fra.
På samme måte som det var forskjell på kirkeklær, helgedagsklær og hverdagsklær i det gamle materialet, er det også nyanser i dagens bunad. Det regnes for eksempel som mer høytidskledd å gå med trøye enn uten, og bringeduken hører bare sammen med den trøya som er til fineste stas, og som er kopiert fra det eldste materialet. De eldste trøyene har de smaleste ermene. Livkjolen uten trøye, og bringeduken har heller ikke sølvstas på livet. Slik kan også dagens bunadbrukere nyansere påkledningen etter anledning.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.