Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn
/Norsk bunadleksikon.
Hodeplaggene varierer for småjenter, ugifte og gifte kvinner. Livet kan også brukes uten trøye under.
/Norsk bunadleksikon.
Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn

Det er også rekonstruert en mindre pyntet utgave av bunaden, med hodeplagg uten silketørkle eller pannelin, enklere liv og stakk uten bringeduk, forkle eller belte.

Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn
Av /Norsk bunadleksikon.
«Dragt fra Indre Sogn»

I dagens rekonstruksjonarbeid er gamle draktbilder til uvurderlig nytte. Bildene forteller hvordan plagg ble kombinert og hvordan de satt på kroppen. Aagot Noss har dessuten gjort et viktig forskningsarbeid ved å se på hvilke kunstnere som er pålitelige i drakthistorisk sammenheng, og hvilke som forholdt seg friere til motivene. Joachim Frichs akvarell av «Dragt fra Indre Sogn» er pålitelig kilde til draktskikken der omkring midten av 1800-tallet.

«Dragt fra Indre Sogn»
Av .

Kvinnebunaden fra indre og midtre Sogn er rekonstruert av Bjørg G. Hovland, Olaug Høyheim og Berit Kvamme Ness, i samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet. Arbeidet startet rundt 1990, og bunaden fikk uttalelse fra Bunad- og folkedraktrådet i 2005. Alle plagg er kopiert nøyaktig etter tilsvarende gamle forbilder. Samtidig er det lagt vekt på at bunaden skal gi rom for variasjon innenfor rammene som tradisjonen tilsier.

Faktaboks

Da kunstnerne, med Johannes Flintoe som den første, besøkte indre Sogn i 1822, avbildet han flere kvinner i lokal folkedrakt. Av hans bildemateriale kan vi blant annet se forskjell på hvordan hun som er hjemme og tar imot gjester, er kledd, i forhold til hun som kommer på besøk, som er finere kledd. Slikt bildemateriale er svært verdifullt i rekonstruksjonsarbeidet fordi det forteller om påkledning, plaggkombinasjoner og klærnes bruksmåte. I tillegg er skriftlige beretninger viktige som kilde. I indre Sogn fikk presten Ulrik Frederik Bøyesen i 1822 trykt en beskrivelse av klesskikken i bladet Hermoder. Her skildrer han inngående hvordan både kvinner og menn går kledd, og teksten forteller oss at de som har jobbet med rekonstruksjon av denne bunaden, har fått et resultat som samsvarer godt med kildene.

Tidlig på 1900-tallet, da de første bunadene fra Sogn ble skapt, var det andre idealer som var rådende for hvordan en bunad skulle være. En tok elementer fra den tradisjonelle draktskikken og omformet disse i nasjonal ånd, slik at noe av kulturarven ble representert, samtidig som en skulle være kledd for si tid. Disse bunadene er fortsatt i bruk i dag, men flere steder er de supplert med nyere rekonstruksjoner, slik som i indre Sogn.

Draktskikken i første halvdel av 1800-tallet viser noen svært alderdommelige trekk, men også at det er kommet inn nyere moteimpulser. Hodeplaggene for både ugifte og gifte har røtter flere hundre år bakover i tid. Livkjolen er av en eldre type som var moteriktig under renessansen på 1400–1500-tallet, men har tatt til seg yngre trekk. Den smale ryggen er et fenomen fra 1800-tallet, og den høye kragen på trøya er preget av empiremote fra den samme tida. Materialbruken varierte i de gamle plaggene etter hva som var tilgjengelig, og i bunadrekonstruksjonen viser fargebruk og materialbruk også til perioden som de gamle plaggene stammer fra.

På samme måte som det var forskjell på kirkeklær, helgedagsklær og hverdagsklær i det gamle materialet, er det også nyanser i dagens bunad. Det regnes for eksempel som mer høytidskledd å gå med trøye enn uten, og bringeduken hører bare sammen med den trøya som er til fineste stas, og som er kopiert fra det eldste materialet. De eldste trøyene har de smaleste ermene. Livkjolen uten trøye, og bringeduken har heller ikke sølvstas på livet. Slik kan også dagens bunadbrukere nyansere påkledningen etter anledning.

«Nyere Dragt fra Indre Sogn i Bergensstift 1822»

Vi ser at kona som er hjemme hos seg sjøl, er enklere kledd enn kona som kommer på besøk.

«Nyere Dragt fra Indre Sogn i Bergensstift 1822»
Av .

Draktdeler

Liv

Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn

Aolivet har høg livlinje og djupe ermeringinger. Den yngste trøyetypen har puffermer.

Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn
Av /Norsk bunadleksikon.

Det er kopiert to liv som er i privat eie. Øvrig kildemateriale viser at materialbruken varierte. Livet er kort, og livlinja sitter høyt slik empiremoten tilsa. Livet er kantet med brunsvart eller svart fløyel, og til høytidsbunaden har det maljer og maljekjede i sølv.

Nederst har livet en valk, slik at stakken kan henge på denne og en får tilstrekkelig vidde i stakken.

Stakk

Det er kopiert en stakk fra Luster som er på Historisk Museum i Bergen, og en fra Undredal/ Leikanger som er ved De Heibergske Samlinger – Sogn folkemuseum. Disse to stakkene var godt kjent allerede da den første sognebunaden ble skapt. Klara Semb og Anna Knutsen, som var primus motorer i arbeidet den gangen, meinte at de ikke passet til livet, og dermed tok en utgangspunkt i en tredje stakk.

Til denne rekonstruerte bunaden er de rutete originalstakkene kopiert. Nederst har stakkene en mørkeblå kant av vadmel, den ene med dekor. Stakk og liv er lagd hver for seg, og stakken skal henge på en valk nederst på livet. Det er bevart lite av hele stakker, men svart stakk er det belegg for også her, som de fleste andre steder.

Bringeduk og belte

Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn

Med trøye under livet er en finere kledd enn uten, men om en skal være ekstra fin kan en bruke bringeduk i tillegg.

Rekonstruert kvinnebunad fra indre og midtre Sogn
Av /Norsk bunadleksikon.

Når en bruker trøye under livet og er pyntet til fineste stas, kan en bruke bringeduk innenfor livet på den eldste trøyetypen. Det er bevart mange bringeduker fra Sogn, i mange ulike teknikker og farger. Til bunaden er det kopiert to bringeduker fra Luster.

Ifølge tradisjonen var det bare velstående, gifte kvinner som brukte stølebelte. Et slikt belte er kopiert til bunaden, med messingstøler eller forgylt sølv. Stølene er montert på rød vadmel kantet med grønt eller blått, eller på et lærbelte.

Skjorte

Bunaden har skjorte i hvitt lin, lagd etter skjorter på Sogn folkemuseum og Historisk museum i Bergen. Den har ståkrage som er litt høyere enn trøyekragen, med hvitsøm. Mansjettene er også brodert, og det kan være utskurdssøm på begge sider av splitten foran. Under trøya kan en bruke halvskjorte, med samme type dekor på kragen.

Forkle

Det er lansert ulike typer forklær i både ull, silke og bomull til bunaden. Stripete ullforklær ble vevd hjemme. Bomullsforklærne kan være kopier av gamle kattun-forklær eller såkalte blåtrykksforklær. Denne trykketeknikken er mye brukt i Øst-Europa, og i enkelte land benyttes den fortsatt til folkedrakter. Ullforklær/silkeforklær er av det yngste materialet.

Hodeplagg

Hodeplagg for gift kvinne, og liv uten trøye under
/Norsk bunadleksikon.

Tradisjonelt har gifte kvinner skjult håret under et hvitt hodeplagg, kalt kvithua. Det fins også en type hue som samsvarer med en akvarell av Joachim Frich. Lokalt kalles den eldste typen for hengjehuva eller kollhuva, og den yngste for hodnhuva. Den første er i hvitt lin med brodert dekor, den andre i stivet hvitt bomullsstoff. Begge knytes fast med trekketråder i plagget. Til høytid knytes først et pannestykke med foldelagte blonder, såkalt pipekant, rundt hodet før hodnhua settes på. Det blir fortalt at en til høytid og vinterbruk knyttet et flerfarget silketørkle rundt hua, med sløyfe framme på hodet, og om sommeren bare et hvitt stykke tøy av samme materiale som i hua, eller en blonde. Det er en kunst å stive og å sette opp ei hodnhue slik de kunne det før, med folder som en trekkspillbelg og pullen rund og jevn. Stivelsen må være av beste kvalitet for å få det fint.

Ugifte hadde tradisjonelt håret i band. De flettet håret i åttetall med et mønstervevd band og la flettene i krans om hodet. Til finstasen knyttet de et silketørkle rundt flettene, eller de brukte den såkalte bora, som er et rektangulært stykke tøy, dekorert med perler og band. Jentebora hører til det eldste materialet. Dette hodeplagget har klare likhetstrekk med den såkalte jenteuppbindinga i Valdres.

Trøye

De gamle trøyene fins i ulike materialer: ull, silke og bomull. Det er til nå kopiert tre forskjellige trøyer fra tidlig 1800-tall: to er på museum og ei i privat eie. Vadmelstrøyene var gjennomgående mest brukt, og det er derfor disse en har kopiert til bunaden. Den eldste har smalest ermer, og den yngste en brei mansjett. Trøyene er av mørk blåsvart, grønn eller rød vadmel, har høy ståkrage og er kantet med svart fløyel. Trøya lukkes foran med ei knapperad i enten sølv eller messing. Den høye kragen er pyntet med stikninger som også virker avstivende, og til høytidsklærne kunne kragen ha påsydd gylne støler på hver side foran.

Halstørkle

Til stas knytes et flerfarget halstørkle med sløyfe foran, utenpå halslinninga, under trøyekragen.

Ytterplagg, strømper og understakk

Som ytterplagg er det belegg for å bruke et stort sjal, såkalt herdaduk, vevd i ull med et par striper eller med trykt mønsterbord. Herdaduken har frynser i kanten.

Understakken var i tidligere tider ofte en gammel utenpåstakk. Den lages alternativt av hele bredder i stødig, stripet/rutet bomullstøy med skoning.

Det brukes blå eller svarte strømper. Om en har strikkede strømper i ullgarn, holdes disse oppe av flerfargede strømpeband, såkalte fingraband. Disse var tradisjonelt smalere til kvinner enn til menn.

Metall

Det anbefales å bruke gammelt arvesølv, og det fins også kopier av gammelt Bergens-sølv i handelen. Det vanlige er å bruke en halsknapp øverst i skjorta samt ei glibbesølje i bringa. I skjorteermene er det krok og hempe. Til stas kan en ha forgylte sølvborer på kragen på trøya, og maljekjede til livet i sølv. Maljene og stølene kan være i sølv eller messing.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg