Synd, religiøs betegnelse, særlig brukt i kristendommen, for en tilstand av urenhet, mangel eller feil, og som i mange religioner tjener som forklaring på at menneskets tilværelse er lidelsesfylt, underlagt oppløsning og død osv.

Synd kan forstås som noe som kan fjernes ved egne anstrengelser (opphør av uvitenhet gjennom meditasjon; fjerning av urenhet ved ritualer), eller som noe som bare en guddom kan fjerne gjennom å gripe aktivt inn i menneskets tilværelse, eller som en kombinasjon av disse to. Forestillingen har vært viktig for å bygge og vedlikeholde religiøse institusjoners makt og for å legitimere sosial og økonomisk ulikhet.

I kristendommen blir synd sett på som en fundamental egenskap ved menneskenaturen i form av arvesynden.

Synd kan bare fjernes for det enkelte menneskets vedkommende gjennom innlemmelse i den kristne kirke gjennom dåpen, og et trosforhold til Jesus Kristus, som i egenskap av å være Guds sønn har kunnet sone og dermed oppheve menneskehetens kollektive skyld.

I islam er ikke synd en egenskap, men konkrete, spesifikke handlinger som krenker Allah eller bryter med det islamske samfunn som bygger på Allahs åpenbarte vilje.

I buddhismen er årsaken til gjenfødsel falsk kunnskap (avidya) som er en tilstand som mennesket selv kan endre ved å tilegne seg rett kunnskap, eller de kan søke hjelp fra bodhisattvaer eller himmelske buddhaer.

I hinduismen ble det utviklet mange midler til å fjerne moralsk urenhet (papa) og frelse mennesker fra karma og gjenfødsel: rett erkjennelse, yoga og meditasjon, utførelse av ens plikter uten egoisme, tilbedelse av guddommer, pilegrimsferd.

Mange av hinduismens guder tenkes på som nådige som frelser alle de som tilber dem. I teksten Bhagavadgita lover Krishna at alle de som tilber ham, kommer til ham når de dør. En guddoms navn tenkes også å ha frelsende kraft. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.