bodhisattva

Steinbyste av bodhisattvaen Maitreya, den neste buddha. Gandhara (4.–5. årh.). Ca. 76 cm høy.
Bust of a Bodhisattva av /Metropolitan Museum of Art. CC0

En bodhisattva er en som streber mot å bli en buddha. I den tidlige buddhismen brukes benevnelsen bodhisattva hovedsakelig om Siddhattha Gotama, den blivende Buddha, i tiden før hans oppvåkning (bodhi), men også om Maitreya, den kommende tidsalders buddha. I mahayana-buddhismen utvides begrepet og blir uttrykk for et universelt medlidenhetsideal.

Faktaboks

Uttale
bodhisˈattva
Etymologi
‘oppvåkningsvesen’, fra sanskrit bodhi ‘oppvåkning’ og sattva ‘vesen’, fra det tidligere prakrit/pali-ordet bodhisatta. Det er mulig formen bodhisattva er resultat av feil sanskritisering av ordet bodhisatta, og at formen bodhisakta ‘en som er viet til oppvåkning’ eller ‘en som søker oppvåkning’ ville være mer korrekt.

De tidlige buddhistiske tekstene bruker benevnelsen 'bodhisattva' om den blivende Buddha både i hans siste liv som den unge prinsen, og senere asketen, Siddhattha Gotama i tiden før hans oppvåkning (bodhi), men også i hans mange tidligere liv, beskrevet blant annet i jataka-fortellinger, der han ved selvoppofrelse forberedte seg i mange skikkelser (både som dyr og menneske) til sin fremtidige oppvåkning. Begge er yndede motiver i buddhistisk kunst og litteratur.

I mahayana-buddhismen utvides begrepets betydning betraktelig, i tråd med den utviklingen av etiske og soteriologiske ideer buddhismen da gjennomgikk. En bodhisattva benevner der enhver munk, nonne, lekmann eller lekkvinne som avlegger løfte om å strebe mot å bli en buddha, og dermed om å hjelpe alle levende vesener til å nå oppvåkning. Bodhisattva-idealet står her i kontrast til den tidlige buddhismens frelsesmål for Buddhas disipler, nemlig det å bli en arhat, som innen mahayana-buddhismen kritiseres for å være et egoistisk mål.

I tillegg til denne generelle betydningen brukes begrepet i mahayana-buddhismen også spesielt om en rekke guddommelige frelserskikkelser som anses for å være svært viderekomne bodhisattvaer. De tenkes å gripe aktivt inn i menneskenes verden, og er gjenstand for bønn og annen kult. Disse bodhisattvaene fremstilles i buddhistisk kunst og mayana-litteratur gjerne som unge prinser, og er i all hovedsak mannlige skikkelser. De mest kjent er Avalokiteshvara og Manjushri. I Kina fremstilles derimot Avalokiteshvara (kinesisk Kyan-yin) ofte som kvinne, og den kvinnelige bodhisattvaen Tara har en viktig rolle i den tibetanske buddhismen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg