Sharia er en betegnelse som brukes om religiøse normer og regler i islam. Sharia blir gjerne oversatt med islamsk lov, men dette kan være en misvisende og forenklet oversettelse. For det første viser ikke begrepet til en spesifikk samling av lover, en lovbok eller et definert sett av regler, men til en svært mangfoldig og kompleks lærd tradisjon som har utviklet seg gjennom flere århundrer, fra 700-tallet og fram til i dag. For det andre omfatter sharia mer enn det vi i dagligtalen mener med «lov og rett» og inkluderer blant annet forklaring på hvordan man skal utføre religiøse ritualer som bønn og renselse.
Mange muslimer forstår sharia som en hellig norm som er åpenbart av Gud og anser den for å være evig og uforanderlig. I Koranen viser ordet sharia («vei») til en evig norm, orden eller lov som er del av åpenbaringen: «Så satte Vi deg på ordningens rette vei (shari’ah), så følg den» (sure 45, 18). Hvordan normen skal forstås og tas i bruk i konkrete situasjoner har det imidlertid vært diskusjon om gjennom historien. Betegnelsen fiqh («kunnskap», «forståelse») anvendes om tolkninger av sharia, og brukes allerede i den eldste rettslitteraturen fra slutten av 700-tallet.
Mange trekker et skille mellom sharia på den ene siden og fiqh, rettslæren, på den andre. Mens sharia forstås som Guds evige norm, innebærer fiqh menneskers arbeid med å tolke denne normen, det vil si med å formulere konkrete rettsregler. Det er bare noen få vers i Koranen som direkte angår juridiske forhold. Derfor blir den supplert med hadith-tekster, tekster som forteller om profeten Muhammads ord og handlinger. Skillet mellom sharia og fiqh vektlegges i dag ofte av reformtenkere som ønsker å tilpasse fiqh kulturer og samfunn i vår tid, men beholde ideen om en evig, gudegitt norm.
Gjennom historien har tolkningsmangfoldet vært stort. Det finnes ulike retninger, lovskoler, innen fiqh, og det har vært rom for ulike synspunkter innenfor hver lovskole. Tenkerne og juristene i lovskolene har vist tilbake til tidligere jurister og diskutert deres synspunkter opp mot hverandre før de har gitt sine egne fortolkninger av rettsspørsmål.
Shari’a er i dag omstridt. Mens noen muslimer anser sharia for å være kjernen i islam og argumenterer for at moderne politiske system og rettsvesen må tuftes på sharia/fiqh, mener andre at sharia vanskelig kan forenes med moderne samfunnsformer.
Kommentarer (2)
skrev Edvin A.J.H
svarte Kjell-Olav Hovde
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.