Selve utformingen varierer ut fra bruken. Baugthrustere har som regel lite monteringsplass og skal gi umiddelbart skyv, derfor lages de med liten diameter, mange blader og kjøres på et høyt turtall. Tankskip har mer monteringsplass, og ikke de samme hastighetskravene, og kan derfor operere med mye større propeller på lave turtall som flytter mye vann per rotasjon.
På noen propelltyper kan vinkelen på bladene justeres, disse kalles vridbare propeller. Dette optimaliserer bruken ut fra om båten bakker eller går forover, og angrepsvinkelen på bladene kan gjøres skarpere eller slakere ut fra propellens turtall. En del seilbåter benytter denne varianten siden den kan gi lav motstand når fartøyet går for seil. I tillegg til dette kan enkelte propeller folde bladene inn.
Skråstilte propeller, ofte kjent som skewback, kan ikke vri bladene. Derimot har bladene en utforming som vender seg på skrå bakover, og tuppen av bladene er strukket ut i motsatt retning av rotasjonsretningen. Denne utformingen er kjent for å være energieffektiv, skape lite kavitasjon og produserer lite lyd i forhold til andre propeller. Varianten er av den grunn mye brukt på ubåter.
En mindre kjent variant er Voith-Schneider-propellen, som er en roterende skive liggende vannrett med blader stikkende nedover. Ved å løpende endre vinkelen på bladene, kan drivkraften føres i enhver retning ut fra skiven, som gir en stor grad av bevegelighet.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.