Kavitasjon i propell
Et visst energitap vil finne sted når propellen roterer i vannet for å skape skyvekraft. Legg også merke til luftboblene fra kavitasjon ved bladtuppene.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Propellvirkningsgrad er differansen mellom energi som er tilført propellen og den energi som propellen produserer.

Faktaboks

Uttale
propˈellvirkningsgrad

Den tilførte energien er akseleffekt produsert av motoren, og den produserte propellenergien er skyvekraften.

Prinsipp

Et motorskip skaper energi til framdrift i maskinen. Dette kan være en forbrenningsmotor, elektrisk motor, dampdrift, og liknende. Den produserte energien fra motoren brukes til å rotere én eller flere akslinger, som i tur roterer propellen. Dette kan være rette akslinger direkte fra motor til propell, eller for eksempel dieselelektrisk energiproduksjon som driver en azipod ved hjelp av flere akslinger og ledd. Effekten i akslingen måles så nært propellen som praktisk mulig, og dette kalles for akseleffekten.

I enden av akslingen står propellen. Akslingen roterer propellen slik at denne skyver vann akterover i det som kalles en propellstrøm eller thrust. Denne thrusten er energi skapt av propellens rotasjonsenergi, og vil i praksis være lavere enn energien propellen fikk fra akslingen. Når propellen roterer i vannet, vil en rekke energitap forekomme, for eksempel friksjon mellom vann og propellblader. Dette fører til at thrusteffekten blir lavere.

Propellvirkningsgraden (η0) er derfor et forhold mellom:

\[Levert\hspace{0,1cm}effekt = P_D\]

\[og\]

\[Thrusteffekt = P_T\]

Hvis et skip for eksempel har en akseleffekt, PD = 1000 kW, og thrusteffekten, PT = 800 kW, kan en regne ut propellvirkningsgraden:

\[η_0=\frac{P_T}{P_D}=\frac{800kW}{1000kW}=0,8=80\%\]

Flere propellblader vil gi mer friksjon i vannet. Propeller med kun ett blad vil derfor i teorien gi best virkningsgrad, men er praktisk umulig. Syv propellblader vil gi mindre vibrasjoner og lavere virkningsgrad. Propellene produseres ofte med 3–4 blader som et kompromiss.

Propellvirkningsgraden ligger stort sett i området 0,5–0,9 for båter og skip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg