John Ericsson

John Ericsson av Ukjent/Kunnskapsforlaget/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

John Ericsson, svensk-amerikansk ingeniør og oppfinner; bror av Nils Ericson. Etter å ha tjent som offiser i den svenske armeen, drog han i 1826 til Storbritannia for å utnytte sin første oppfinnelse, den såkalte ildmaskin, som istedenfor damp skulle anvende forbrenningsproduktene fra ildstedet som drivkraft. Dette lyktes ham ikke, men han ble opptatt med forskjellige andre oppfinnelser, først en forbedring av dampmaskinen, så overflatekondensatoren, dampsprøyten og endelig propellen. I den berømte konkurransen om det første virkelig brukbare damplokomotiv i 1829, der George Stephenson vant prisen med sin Rocket, ble Ericssons Novelty, som han konstruerte i samarbeid med den engelske ingeniøren John Braithwaite, rost for sin elegante konstruksjon.

Han patenterte propellen sin i 1836. Denne ble ikke anerkjent i Storbritannia. Ericsson drog i 1839 til USA, der han kom i forbindelse med Cornelius H. DeLamaters verksted i New York, et samarbeid som varte i 50 år. Han fikk anvendt propellen på fregatten Princeton, og det viste seg at den var langt overlegen hjuldampskipene. Han forsøkte også å overføre maskinkraft over større avstander ved trykkluft, en oppfinnelse som særlig fikk anvendelse ved tunnelboringer.

Ericsson konstruksjon av panserskipet Monitor bidrog til å gjøre hans navn verdensberømt. Nordstatene kunne sette Monitor inn i krigen mot sørstatene bare 4 ½ måned etter at kjølen var strukket, og det viste sin absolutte overlegenhet over alle tidligere krigsskip i slaget på Hampton Roads i 1862 mot sørstatenes panserskip Merrimac. Ericsson ble etter dette feiret som nasjonalhelt i nordstatene.

I de senere år arbeidet han med torpedoer. En av hans mange oppfinnelser var solmaskinen, hvis prinsipp var å omsette solvarmen direkte til arbeid. Ericsson ble amerikansk statsborger i 1848, men han ønsket å bli begravd i Sverige, og hans båre ble ført dit under store æresbevisninger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.