Skibladner i fart på Mjøsa
Skibladner er verdens eldste hjulbåt som fortsatt går i regelmessig fart.

Hjulbåt er et fartøy drevet frem med store skovlhjul. Inntil propellen ble vanlig omkring 1850, ble dampskip drevet frem ved hjelp av skovlhjul, plassert på hver side av skipet og forbundet med en tverrskipsløpende veivaksling. Elvedampere, særlig på Mississippi-elven i USA, hadde gjerne et bredt skovlhjul bak.

Faktaboks

Også kjent som

hjuldamper

Det første dampskipet i Norge, Constitutionen, var en hjulbåt innkjøpt fra England i 1826 som postbåt. Den tok også noen få passasjerer og litt last og ble satt i rute mellom Christiania (Oslo) og Christiansand (Kristiansand).

Norges siste gjenværende hjulbåt og verdens eldste hjuldamper i drift er Skibladner. Den går fortsatt som turistbåt i fast rute på Mjøsa om sommeren og er bygd ved Motala Verksted i Sverige i årene 1854 til 1856 og ombygd og forlenget av Akers Mek. Verksted i 1888. Det ble da satt inn ny dampmaskin, den samme som er i bruk i dag. Skibladner har skovlhjul i stål der hver skovle har åtte 230 centimeter lange og 70 centimeter brede skovlblad. Med 44 omdreininger i minuttet kan toppfarten komme opp i 14 knop.

Skovlhjul på Skibladner.
Det er skovlhjulene på siden som driver Skibladner forover på Mjøsa. Skibladner er norges eneste og verdens eldste hjulbåt som fortsatt er i fart.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg