Hydrofoilbåt, hurtiggående båt hvis skrog helt løftes ut av vannet ved hjelp av bæreplan (foils) montert på ben som stikker ned i vannet. Dette gir betydelig redusert vannmotstand ved høy hastighet i forhold til et vanlig planende fartøy. Prinsippet er det samme som for flygning bortsett fra at arbeidsmediet er vann istedenfor luft. Optimal hastighet kan ligge på 35–50 knop, avhengig av båtens størrelse. Forholdet mellom nyttelast (inkl. drivstoff) og totalvekt for båten er av størrelse 0,2–0,25, som for passasjerfly. Motoreffekt 40–50 hk (30–37 kW) per tonn vekt.

De første eksperimentelle bæreplanbåter ble prøvd på begynnelsen av 1900-tallet. Under den annen verdenskrig prøvde tyskerne å lage en invasjonsflåte av bæreplanbåter. Dette arbeidet resulterte i mange forbedringer som etter krigen ble nyttiggjort i det videre utviklingsarbeidet, særlig i Italia.

Vanligvis har man et hovedbæreplan noe foran tyngdepunktet i båten og et mindre bæreplan akter, der propellen er lagret. Ved at førstnevnte er V-formet og bare delvis neddykket, oppnås naturlig stabilitet. Innfallsvinkelen kan justeres under fart. Det brukes også helt neddykkede bæreplan. Dette gir mindre motstand, men fordrer automatisk regulering av flaps el.l., da den naturlige stabilitet mangler.

Det er laget opptrekkbare bæreplan for militære formål. For å bedre båtens gang i sjø har man prøvd et system med følerplan, som følger vannets overflate foran båten og styrer hovedbæreplanets vinkel mot fartsretningen. Det er bygd noen få eksperimentelle seilende hydrofoilfartøyer, bl.a. et pedaldrevet som kan oppnå ca. 12 knops fart.

Mange store hydrofoilbåter har vært i drift på russiske elver, russiske hydrofoilbåter brukes også i Hellas og i tidligere østblokkland. Når det gjelder passasjertrafikken i norske kystfarvann har hydrofoilbåter hatt begrenset betydning, her er hurtiggående katamaraner mer utbredt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.