I dag dreier store deler av Bellonas arbeid seg om kampen mot klimaendringene. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk, det vil si at de mener at løsningene på klimaendringene finnes i å utvikle teknologi som kan kutte klimagassutslipp. Stiftelsen jobber for eksempel for å fremme fornybar energi, energieffektivisering og CO2-håndtering som fangst og lagring av CO 2.
Bellona har også vært en ivrig forkjemper for elektriske biler. I 1989 kjøpte Bellona en av Norges første el-biler, en ombygd Fiat, sammen med medlemmene i den populære popgruppa A-ha. Bellona kjørte flere ganger ulovlig gjennom bomringer og nektet å betale bøtene, fordi de mente el-biler burde få fordeler som gratis bomring og gratis parkering. I 2009 var Frederic Hauge en av landets første eiere av den elektriske sportsbilen Tesla Roadster, og i 2013 kjøpte han Europas første Tesla S.
I 1993 aksjonerte Bellona for første gang mot oljeboring i Barentshavet ved å legge seg i veien for Shell-plattformen Ross Rigg med sin egen båt. Samme år forsøkte de å stanse Statoils leteboring i området ved å melde den inn for namsmannen, men tapte saken. Bellona har siden jobbet for å begrense oljeboring i nord, kanskje aller tydeligst i kampen for å stanse oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, sammen med resten av den norske miljøbevegelsen. Bellona mener grensen for oljeboring i nord bør gå sør for Lofoten, både av hensyn til fisken og miljøressursene i havet, og fordi mer oljeutvinning vil føre til enda sterkere klimaendringer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.