Jamie Parslow er en amerikansk fotograf, kunstner og professor, som har vært bosatt i Norge siden 1974, og som har preget norsk kunstfotografi i nesten femti år. Parslow er kjent for sine svart-hvitt fotografier i et poetisk, lavmælt og ofte underfundig personlig bildespråk.
Ved siden av å være aktiv kunstner har han vært engasjert i utviklingen av kunstfotografenes fagorganisasjon og har hatt en rekke undervisnings- og formidlingsstillinger ved norske kunstinstitusjoner. Han jobbet eksempelvis som forskningsassistent ved Statens Kunstakademi tidlig på 1980-tallet og var utstillingsleder for fotografi i det tidligere Riksutstillinger på 1990-tallet. I årene 1996–1997 hadde han professoratet i fotografi ved Institutt for fotografi ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen (KHiB). Arbeidene hans har vært utstilt på en rekke museer og gallerier i inn- og utland, og de er også representert i viktige private og offentlige samlinger.
Parslow studerte opprinnelig statsvitenskap ved University of California, Berkeley, men startet sin fotografiske karriere etter endt utdanning i 1966. Etter noen år som frilanser i San Francisco flyttet han til New York hvor han fortsatte å ta reportasje- og portrettoppdrag for musikere, plateselskaper, aviser, magasiner og festivaler.
Nysgjerrig på Skandinavia reiste han til Norge, først som turist i et helt år fra 1969–1970, men fra 1974 har han hatt fast bopel i Oslo. Parslow etablerte seg i Norge på et tidspunkt da det kunstneriske, frie fotografiet var under sterk utvikling mot en selvstendig fotografisk praksis. Dette til tross for innbitt motstand i det offentlige kunst-Norge, som ennå ikke ville anerkjenne fotografiet som eget kunstuttrykk.
Da fotografenes kunstnerorganisasjon Forbundet Frie Fotografer (FFF) ble stiftet i 1974 og senere, i 1977, Fotogalleriet, som viktig, kunstnerstyrt utstillingssted for fotografi, var Parslow en sentral skikkelse. Den nyetablerte fagorganisasjonens viktigste målsetninger var i begynnelsen å opprette en fotografisk kunstutdannelse på høyskolenivå samt å starte arbeidet med å grunnlegge et nasjonalt fotomuseum. Etter intenst fagpolitisk arbeid og lobbyvirksomhet gikk Kirke- og undervisningskomiteen inn for en kunstfaglig, fotografisk utdannelse i Norge. Dermed kunne norske fotografistudenter slippe å søke seg til utlandet.
I 1990 kunne det første kullet med studenter starte ved Institutt for fotografi ved Statens høgskole for kunsthandverk og design (SHKD) i Bergen (fra 1996 kalt Kunst- og designhøgskolen i Bergen, KHiB). I den første perioden var Robert Meyer ansatt i professorstillingen, deretter fylte Jamie Parslow fotografiprofessoratet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.