Henri Cartier-Bresson, fransk fotograf, en banebryter innen fotojournalistikken. Han studerte maleri, blant annet under André Lhote i 1927–28 og tok opp fotografering fra omkring 1930, inspirert av Eugène Atgets og Man Rays arbeider. I 1931 reiste han omkring i Vest-Afrika med kamera.

Cartier-Bresson var også involvert i film. Han var regiassistent for Jean Renoir i 1936–39, og laget i 1937 sin første dokumentarfilm, om medisinsk hjelp under den spanske borgerkrigen. Under andre verdenskrig deltok han, etter å ha rømt fra tysk fangenskap, i den franske motstandsbevegelsen, og organiserte en gruppe fotografer som dekket tyskernes tilbaketrekning. I 1945 laget han dokumentarfilmen Le Retour om franske krigsfangers hjemkomst.

I 1947 dannet han sammen med Robert Capa og David Seymour billedbyrået Magnum, som snart kunne tilby verdensdekkende reportasjer av tidens mest talentfulle fotografer. Cartier-Bressons bilder kjennetegnes av nærhet og menneskelig varme, og en omhyggelig indre oppbygning. Hans idé om «det avgjørende øyeblikk» – at det i enhver situasjon, ethvert motiv, finnes et moment da helheten taler med en direkte, indre stemme – bidrog til å sette ham i en særstilling blant 1900-tallets fotografer.

Cartier-Bresson holdt blant annet en separatutstilling i Museum of Modern Art i New York i 1947, og en retrospektiv utstilling i Musée des Arts Décoratifs i Paris i 1955, som senere ble vist flere steder i Europa, USA og Japan.

Blant hans bøker kan nevnes Images à la sauvette (1952), Photographies de Henri Cartier-Bresson (1963), Vive la France (1970), The Face of Asia (1972), About Russia (1974).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.