Henri Cartier-Bresson, fransk fotograf, en banebryter innen fotojournalistikken. Han studerte maleri, blant annet under André Lhote i 1927–28 og tok opp fotografering fra omkring 1930, inspirert av Eugène Atgets og Man Rays arbeider. I 1931 reiste han omkring i Vest-Afrika med kamera.

Cartier-Bresson var også involvert i film. Han var regiassistent for Jean Renoir i 1936–39, og laget i 1937 sin første dokumentarfilm, om medisinsk hjelp under den spanske borgerkrigen. Under andre verdenskrig deltok han, etter å ha rømt fra tysk fangenskap, i den franske motstandsbevegelsen, og organiserte en gruppe fotografer som dekket tyskernes tilbaketrekning. I 1945 laget han dokumentarfilmen Le Retour om franske krigsfangers hjemkomst.

I 1947 dannet han sammen med Robert Capa og David Seymour billedbyrået Magnum, som snart kunne tilby verdensdekkende reportasjer av tidens mest talentfulle fotografer. Cartier-Bressons bilder kjennetegnes av nærhet og menneskelig varme, og en omhyggelig indre oppbygning. Hans idé om «det avgjørende øyeblikk» – at det i enhver situasjon, ethvert motiv, finnes et moment da helheten taler med en direkte, indre stemme – bidrog til å sette ham i en særstilling blant 1900-tallets fotografer.

Cartier-Bresson holdt blant annet en separatutstilling i Museum of Modern Art i New York i 1947, og en retrospektiv utstilling i Musée des Arts Décoratifs i Paris i 1955, som senere ble vist flere steder i Europa, USA og Japan.

Blant hans bøker kan nevnes Images à la sauvette (1952), Photographies de Henri Cartier-Bresson (1963), Vive la France (1970), The Face of Asia (1972), About Russia (1974).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.