Bjarne Melgaard, norsk billedkunstner, utdannet ved kunstakademiene i Warszawa, Oslo, Maastricht og Amsterdam. Han bor og arbeider i New York. Hans arbeider består gjerne av alt fra malerier på veggen til hauger av tegninger, fotografier, objekter, skulpturer, installasjoner og videoer.

Melgaard arbeider med spontanitet, en ikke-hierarkisk likestilling av elementer og brokker av uttrykk fremfor lineære oversiktlige fortellinger, og med ekspressivitet. Fragmenteringen og oppløsningen av den lineære fortellingen eller fremstillingsmåten oppfordrer tilskueren til selv å konstruere og rekonstruere sammenhenger.

I hans utstillinger kan man spore forskjellige tematikker eller fortellinger som virker selvbiografiske, de kan ha referanser til homoseksuelle subkulturer, kunsthistorien eller litteraturen. Til disse knyttes forskjellige symboler og personer. Temaene, eller fortellingene, er spredt utover i de forskjellige delene og viser seg i forskjellige grader av bearbeiding. Melgaard står langt fra minimalismen og lesser heller på med uttrykk; det er en overflod av håndens merke, både i form av penselstrøk og håndskrift.

To utstillinger han hadde i Sverige førte til en opphetet offentlig debatt. I 1998 ble utstillingen «Soft Core» på Historiska museet i Stockholm vandalisert av høyreekstremister, som rev ned bilder som forestilte nakne unge menn. Våren 2000 ble det skandale på Moderna Museet. Her ble visningen av en videofilm kalt «All Gym Queens Deserve to Die» stanset. Filmen, som bl.a. viser en mann som suger på en liten jentes arm, ble oppfattet som barnepornografisk og ble politianmeldt. Og selv om museumsledelsen mente den ikke viste overgrep mot barn, valgte man allikevel å stanse den på grunn av de voldsomme reaksjonene den vakte. Under utstillingen Melgaard + Munch på Munchmuseet i Oslo i 2015 ble den samme filmen vist og politianmeldt, men anmeldelsen ble ikke tatt til følge.

I 2002 ble en utstilling i Herford i Nordrhein-Westfalen i Tyskland sensurert. I Norge er han innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst og Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.