Bjarne Melgaard

Faktaboks

Bjarne Melgaard
født:
9. juli 1967, Sydney

KONTROVERSIELL: Bjarne Melgaards verker er kontroversielle og har ofte skapt debatt. Utstillingen Melgaard + Munch på Munchmuseet våren 2015 var i så måte intet unntak. Videoverket «All Gym Queens Deserve to Die», som viser en voksen mann som suger på armen til en ett år gammel jente, ble politianmeldt. Politiet vurderte anmeldelsen, men kom fram til at fremstillingen måtte anses som forsvarlig ut fra et kunstnerisk formål.

Melgaard + Munch 1
Av .

ARVEN FRA MUNCH: Melgaard har aldri lagt skjul på sin fascinasjon for Munch, og flere av Munchs temaer har Melgaard gjenskapt i ny form. Her fra utstillingen Melgaard + Munch på Munchmuseet i Oslo våren 2015.

Bjarne Melgaard på Whitney Museum of American Art i New York 4. mars 2014.
/Sipa USA/Scanpix.

Bjarne Melgaard er en av Norges mest internasjonalt anerkjente billedkunstnere. Melgaard fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 1997 og har siden stilt ut ved flere prestisjetunge gallerier og museer i Europa, USA og Norge. Han går ofte inn i mørke eller kontroversielle temaer i kunsten, og jobber innen et bredt spekter av uttrykk fra malerier på veggen til hauger av tegninger, fotografier, objekter, skulpturer, installasjoner og videoer. Kropp er et viktig tema i Melgaards arbeider og da spesielt koblet opp til omverdenens ulike krav til hvordan kroppen skal se ut og presenteres, og hvilke konsekvenser dette har for enkeltmennesker og grupper. I 2012 debuterte han også som romanforfatter med A New Novel.

Melgaard arbeider med spontanitet, en ikke-hierarkisk likestilling av elementer og brokker av uttrykk fremfor lineære oversiktlige fortellinger, og med ekspressivitet. Fragmenteringen og oppløsningen av den lineære fortellingen eller fremstillingsmåten oppfordrer tilskueren til selv å konstruere og rekonstruere sammenhenger.

I Melgaards utstillinger kan man spore forskjellige temaer eller fortellinger som virker selvbiografiske, de kan ha referanser til homoseksuelle subkulturer, kunsthistorien eller litteraturen. Melgaard har en gjenkjennelig strek og bruker ofte intense farger. I tillegg inkluderer han ofte ord og setninger skriblet på papirlapper eller rett på lerretet, eller tegninger av penis, oppblåste hundevalper og en figur med stor munn og lite hode. Melgaard står langt fra minimalismen og lesser heller på med uttrykk; det er en overflod av håndens merke, både i form av penselstrøk og håndskrift.

Melgaard var festspillutstiller under Festspillene i Bergen i 2003. Utstillingen i Bergen Kunsthall hadde tittelen SKAM og dro veksel på Melgaards interesse for black metal-musikk, voldsorientert sado-masochisme, kropp, seksualitet og utenforskap.

Melgaard er utdannet fra kunstakademiene i Warszawa, Oslo, Maastricht og Amsterdam. Han har bodd og jobbet i New York store deler av karrieren, men flyttet tilbake til Oslo i 2017.

Sensur og politianmeldelse

To av Melgaards utstillinger i Sverige førte til en opphetet offentlig debatt. I 1998 ble utstillingen «Soft Core» på Historiska museet i Stockholm vandalisert av høyreekstremister, som rev ned bilder som forestilte nakne unge menn. Våren 2000 ble det skandale på Moderna Museet. Her ble visningen av en videofilm kalt «All Gym Queens Deserve to Die» stanset. Filmen, som blant annet viser en mann som suger på en liten jentes arm, ble oppfattet som barnepornografisk og ble politianmeldt. Selv om museumsledelsen mente den ikke viste overgrep mot barn, valgte de allikevel å stanse den på grunn av de voldsomme reaksjonene den vakte. Under utstillingen Melgaard + Munch på Munchmuseet i Oslo i 2015 ble den samme filmen vist og politianmeldt, men anmeldelsen ble ikke tatt til følge.

I 2002 ble en utstilling i Herford i Nordrhein-Westfalen i Tyskland sensurert. Det var bilder av sado-masochisme, vold og død som førte til at ordføreren i byen politianmelde utstillingen Black Low – The Punk Movement Was Just Hippies With Short Hair, på bakgrunn av at utstillingen ble betraktet som en forherligelse av vold og umenneskelighet.

A House to Die In

Melgaard har siden 2011 i samarbeid med eiendomsutvikler Olav Selvaag og arkitektkontoret Snøhetta arbeidet med ideen om å bygge en skulptur som også er et hus, som samtidig skulle fungere som Melgaards atelier og bolig. Huset var først planlagt på Kikkutkollen, 170 meter sør for Edvard Munchs eiendom Ekely i Ullern bydel i Oslo. Disse planene ble etterhvert skrinlagt. Andre plasseringer både i Norge og utlandet har vært vurdert.

I Norge er Bjarne Melgaard innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst og Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst.

Arbeider i utvalg

  • Chair (2014)
  • Untitled (2009).
  • Fear of les super (2007)
  • All Gym Queens Deserve to Die (2000)
  • Untitled (1996)
  • Confessions of a Recovering Minimalist (1996)

Utstillinger i utvalg

  • 2018: Bodyparty, Galerie Thaddaeus Ropac, London.
  • 2015: Melgaard + Munch, Munchmuseet i Oslo.
  • 2013: Bjarne Melgaard, Astrup Fearnely museet.
  • 2012: Ignorant Transparencies, Gavin Brown’s Enterprise, New YorkIdeal Pole, Ramiken Crucible, New York.
  • 2011: Baton sinister, Veneziabiennalen.
  • 2011: The Sadistic Skater, Lars Bohman Gallery, Stockholm.
  • 2010: The Synthetic slut: A Novel by Bjarne Melgaard, Greene Naftali Gallery, New York.
  • 2008: Bjarne Melgaard, Greene Naftali Gallery, New York
  • 2005: Hallo Maybe, Haugar Vestfold kunstmuseum, Tønsberg.
  • 2003: Skam, Bergen Kunsthall.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

  • Omtale av prosjektet A House to Die In, "Nå bestemmes dødshusets skjebne", Dagsavisen, Lars Elton, 16.03.2018.
  • Intervju med Bjarne Melgaard, NRK, Vegar Larsen, 09.12.2018.
  • Omtale av utstillingen Bjarne Melgaard på Astrup Fearnely museet, Aftenposten, Kjetil Røed, 20.12.2013).

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg