Ekely med sveitservillaen, Vinteratelieret og eplehagen, slik det så ut på Munchs tid.

Munchmuseets arkiv/Reproduksjon/Munchmuseet 2015. Gjengitt med tillatelse

Munchs Vinteratelier på Ekely, fotografert 1982-83.

av Arne Gunnarsjaa/Byhistorisk samling/Oslo Museum. CC BY NC 3.0

Ekely, eiendom nordvest for Skøyen i bydel Ullern i Oslo; tidligere amtsgartneri, mest kjent som maleren Edvard Munchs atelier. Ekely var Munchs faste hjem og arbeidssted fra 1916 og fram til hans død i 1944. I dag står bare det såkalte Vinteratelieret igjen av byggene fra Munchs tid. 

Ekely drives som egen stiftelse, kalt Stiftelsen Edvard Munchs Atelier, hvis formål er å bevare atelieret som nasjonalt kulturminne og som arbeidssted for gjestende bildekunstnere. Atelieret blir tidvis brukt til skiftende utstillinger og kulturarrangementer. Ekely fungerer også som kunstnerkoloni, med boliger og atelierer for profesjonelle  bildekunstnere. Noen kjente navn som har eller har hatt tilhold på Ekely er Nils AasThorbjørn EgnerGuy og Sossen KrohgJohanne Marie Hansen-KroneKristian BlystadBård BreivikTom Sandberg og Martine Linge.

Munch kjøpte Ekely i utkanten av det daværende Kristiania av amtsgartner A. M. Petterson i 1916. Den 45 mål store tomten besto av gartnerier, en sveitservilla fra 1870-årene, en omfangsrik frukthage, et lysthus, samt ulike driftsbygninger. Munch satte i tillegg opp små verksteder og atelierer, deriblant flere friluftsatelierer. Behovet for bedre og romsligere arbeidsforhold førte til at det store Vinteratelieret ble bygd. Dette ble utført i Art Deco-stil og sto ferdig i 1929, tegnet av hans venn, den anerkjente arkitekten Henrik Bull

I 1946, etter Munchs død, kjøpte Oslo kommune eiendommen, og begynte snart planleggingen av kunstnerkolonien, et borettslag med OBOS som utbygger og ekteparet Jens og Wenche Selmer som arkitekter, ferdigstilt i 1951. Målet var å trygge bo- og arbeidsforholdene for norske kunstnere, som ofte levde under trange kår. I årene etter Munchs død fungerte atelieret først som utstillingssted for det daværende Akersmuseets samlinger. 

Senere ble lokalet brukt som midlertidig konserveringsverksted og magasin for Munchs etterlatte og testamenterte arbeider. Kunsten ble etter hvert samlet og overført til det kommende Munchmuseet på Tøyen, som åpnet dørene for publikum i 1963. I 1960 rev kommunen, etter bare svake protester, hovedhuset på Ekely, som hadde vært Munchs hjem i tjueåtte år. Området med de førtifire kunstnerboligene, Munchs Vinteratelier og eplehagen ble fredet av Riksantikvaren i 1997.

Munch hadde produktive år på Ekely, og kunsten bærer preg av inspirasjon og dialog med omgivelsene der. Han fant gjerne motiver på selve eiendommen, blant annet maleriene Vårlandskap ved drengestuen (1926), Epletre i hagen (1932-42) og varianter av Det røde hus (1926-35). Videre kan nevnes jordbruks- og naturbilder, stemninger fra almeskogen og vinternattlandskaper, særlig Stjernenatt-serien. Også tidligere motiver, som Møtet på stranden (1921-25), fikk nye utførelser på Ekely, hvor detaljer fra hagen, lysthuset og den tette krattskogen kan gjenkjennes.

Mot slutten av livet kretser Munch rundt døden som tema, og han malte en rekke utleverende selvportretter på Ekely, hvor av Selvportrett  mellom klokken og sengen1940-42 er det mest kjente. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.