Titanic
RMS Titanic er sannsynligvis verdens mest kjente amerikabåt, som aldri kom til Amerika.
Av .

Amerikabåt er tradisjonelt et passasjerskip som går fra Europa til Nord-Amerika i fast rute.

Faktaboks

Også kjent som

atlanterhavsskip, amerikalinje, oseandamper. Engelsk: Ocean Liner

En amerikabåt, eller atlanterhavsskip, var ofte en kombinasjon mellom passasjerskip og stykkgodsskip, slik at både folk og varer ble transportert på samme kjøl. I tillegg til dette skiller amerikabåter seg ut fra andre store passasjerskip ved å ha ekstra høyt fribord, sterke maskiner, og generelt en høy grad av sjødyktighet. Skipene ble bygget slik for å tåle kreftene i Nord-Atlanteren uansett årstid, ettersom amerikabåter var det eneste reisealternativet fram til luftfarten kunne ta passasjerer over Atlanteren. I motsetning til seilskipene, som måtte seile omveier med vinden, kunne dampskip gå i en tilnærmet rett linje mellom havnene.

Historie

Reiserute for Den norske Amerikalinje i 1950
Reiserute for Den norske Amerikalinje i 1950
Av /Mats Linder.

RMS Queen Mary 2 er i dag det eneste skipet som går i tradisjonell transatlantisk overfart med passasjerer. Hun har beholdt noen av de klassisk skarpe linjene, høyt fribord, og det mørke skroget.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

De typiske amerikabåtene vokste fram på 1800-tallet, i takt med at hurtige og forutsigbare dampskip ble utviklet. Som følge av Europas tilknytning til Den nye verden, og de store migrasjonsbølgene, var det et behov for transatlantisk overfart mellom de to kontinentene.

Under første halvdel av 1800-tallet fikk disse dampfartøyene en trang fødsel med ulike eksperimentelle varianter av seil- og skovlhjulsdrift. SS Siruis (1837), var blant de første skipene som gikk for damp under hele overfarten, men måtte fyre med møbler og interiør mot slutten, ettersom kullbaksene gikk tomme. Samtidig var det også i denne perioden de store amerikabåtrederiene vokste fram, slik som britiske Cunard Line, White Star Line, franske Compagnie Générale Transatlantique, og tyske Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Aktien-Gesellschaft.

Nærmere 1900-tallet fikk amerikabåtene sin ikoniske form, spesielt White Star Lines tidstypiske 20.000-tonnere bygget ved Harland & Wolff i Belfast, deriblant RMS Adriatic (1906). Det var i høy grad Storbritannia og Tyskland som regjerte med sine amerikaskip ved århundreskiftet, og disse gikk fra havner som Southampton, Hamburg og Liverpool. I Norge kunne reisende gå med den danske Thingvallalinjen, som seilte fra skandinaviske byer til New York.

Først i 1910 ble Den norske Amerikalinje grunnlagt. Nordmenn, gjerne med enveisbillett, kunne krysse Atlanteren fra Kristiania, Kristiansand, Stavanger og Bergen med skip som D/S Stavangerfjord eller D/S Bergensfjord. For lokalbefolkningen i disse byene var også amerikabåtene en liten begivenhet da de ankom fra Amerika. Blant annet i Stavanger var appelsiner en populær vare i butikkene etter at amerikabåten hadde losset.

Med framveksten av luftfarten på 1900-tallet forsvant de klassiske amerikabåtene gradvis etter krigen, og i 1970-årene gikk det siste skipet fra Norge til Amerika. I dag finnes det kun ett rederi med ett skip som gjennomfører forholdsvis tradisjonell transatlantisk overfart: Cunard Lines RMS Queen Mary 2.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg