Artikkelstart

Amedia er et norsk mediekonsern, det nest største i Norge. Bare Schibsted ASA er større, målt i omsetning. En nyopprettet stiftelse utgått fra Sparebankstiftelsen DNB overtok i 2016 som eier av hele Amedia-konsernet. Tidligere het konsernet A-pressen.

Faktaboks

Også kjent som

A-pressen (1990–2012)

Norsk Arbeiderpresse (1948–1990)

Styreleder i Amedia er André Støylen. Konsernsjef fra august 2020 er Anders Opdahl, som avløste Are Stokstad.

Antall aviser

Amedia eier 80 abonnementsaviser (2021). Av disse er 37 dagsaviser, mens de øvrige kommer ut to eller tre dager i uken. Drammens Tidende, med 28 969 i totalt opplag (2020), er den største av Amedia-avisene. Selskapet utgir også flere gratisaviser, hovedsakelig i Oslo.

I tillegg til dette har Amedia interesser innen elektroniske medier, og eier blant annet 100 prosent av Nettavisen og NA24 etter å ha delt eierskapet 50–50 prosent med danske Egmont siden 2009. Digitale Medier 1881 ble overtatt av Amedia i 2013. I juni 2021 kjøpte Amedia også 66,9 prosent av aksjene i Tun Media, som blant annet eier Nationen og Bondebladet. Amedia eier dessuten 12 trykkerier i Norge og 6 i Russland.

Amedia inngikk høsten 2018 avtale med Nordsjø Media AS om å overta samtlige aksjer i mediekonsernet. Ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder ble dermed en del av Amedia. Sammen med Bonnier kjøpte Amedia ved årsskiftet 2018–2019 det svenske aviskonsernet MittMedia som utgir 28 abonnementsaviser. Amedias eierandel er 20 prosent. Gjennom eierskapet i Bonnier inngikk Amedia i 2021 en samarbeidsavtale med Göta Media som totalt omfatter 55 lokalaviser.

I februar 2020 inngikk Amedia en tiårig teknisk og strategisk samarbeidsavtale med TA-konsern, som blant annet utgir Trønder-Avisa og flere lokalaviser i Trøndelag.

Inntektene

Driftsinntektene i 2020 var på 3,64 milliarder kroner (3,75 milliarder kroner i 2019). Brutto driftsresultat (EBITDA) var i 2020 på 535 millioner kroner (520 millioner kroner i 2019). Resultatet før skatt var i 2020 375 millioner kroner (312 millioner kroner i 2019).

Historikk

Akersgata i Oslo har i lang tid vært det tradisjonelle sentrum for norsk presse. Amedia holder til i Akersgata 34.

Norsk Arbeiderpresse

Norsk Arbeiderpresse ble opprettet i 1948 som et finansieringsselskap eid av LO, Arbeiderpartiet og arbeiderpressen. Den enkelte A-presseavis ble da utgitt av lokale aksjeselskaper eller andelslag hvor lokale arbeiderpartilag, fagforeninger tilsluttet LOs forbund og Norsk Arbeiderpresse A/S var eiere. Avisene samarbeidet gjennom Arbeiderpressens Samvirke A/L.

Trykkerier og aviser i Russland

I 1990 ble Norsk Arbeiderpresse A/S refinansiert av LO og omorganisert til konsern, hvor de enkelte avisene inngikk som datterselskaper. Fra 1995 utvidet konsernet virksomheten, blant annet ved å kjøpe seg inn i TV2 og i russiske trykkerier. Frem til 2007 hadde A-pressen også eierinteresser i russiske medier, deriblant landets største riksdekkende dagsavis, Komsomolskaja Pravda (25 prosent eierandel). Senere bestemte A-pressen seg for bare å satse på trykkerivirksomhet i Russland.

Borgerlige aviser

I juni 2012 overtok A-pressen formelt Edda Media fra britiskbaserte Mecom, selv om kjøpet var en realitet et halvt år tidligere. En rekke borgerlige aviser som tradisjonelt hadde støttet Høyre eller Venstre ble over natten en del av den norske arbeiderpressen. Fredriksstad Blad, Drammens Tidende, Haugesunds Avis, Gjengangeren og Lofotposten var blant disse. Men det dramatiske medieoppkjøpet gikk ikke knirkefritt. Både Konkurransetilsynet og Medietilsynet krevde at A-pressen solgte videre flere aviser, blant annet Varden, som vilkår for å godkjenne oppkjøpet.

På samme tid vedtok A-pressen å selge seg ut av TV2. A-pressen eide 50 prosent av aksjene. Disse ble solgt til det danske medieselskapet Egmont, som fra før eide 50 prosent.

Navneskifte

I september 2012 skiftet A-pressen navn til Amedia AS. LO og en rekke fagforbund eide til sammen nær 45 prosent av aksjene. Telenor ASA hadde en like stor post og Stiftelsen Fritt Ord drøyt 3 prosent.

Sparebankstiftelsen DNB forpliktet seg til, gjennom den nye eierstiftelsen, å beholde Amedia som et samlet konsern. Avisenes utgivelsesgrunnlag, selvstendighet og redaksjonelle frihet skulle også opprettholdes. Amedia-navnet ble beholdt.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg