Amedia

Amedia-aviser

/Amedia. Gjengitt med tillatelse

Amedias logo Amedia. Gjengitt med tillatelse

Amedia er et norsk mediekonsern, det nest største i Norge. Bare Schibsted ASA er større, målt i omsetning. En nyopprettet stiftelse utgått fra Sparebankstiftelsen DNB overtok i 2016 som eier av hele Amedia-konsernet. Tidligere het konsernet A-pressen. Konsernsjef i Amedia er Are Stokstad.

Amedia eier fra 2019 72 abonnementsaviser, 35 dagsaviser og 28 fådagersaviser som kommer ut to eller tre dager i uken. Drammens Tidende, med 26 576 i opplag (2017), er den største av Amedia-avisene. Dessuten utgir selskapet flere gratisaviser, hovedsakelig i Oslo.

I tillegg til dette har Amedia interesser innen elektroniske medier, og eier fra årsskiftet 2017-2018 blant annet 100 prosent av Nettavisen og NA24 etter å ha delt eierskapet 50-50-prosent med danske Egmont siden 2009. Digitale Medier 1881 ble overtatt av Amedia i 2013. Amedia eier dessuten 12 trykkerier i Norge og seks i Russland.

Amedia inngikk høsten 2018 avtale med Nordsjø Media AS om å overta samtlige aksjer i mediekonsernet. Ni lokalaviser i Rogaland og Vest-Agder ble dermed en del av Amedia.

Driftsinntektene i 2017 var på 3,5 milliarder kroner (3,6 milliarder kroner i 2016). Brutto driftsresultat (EBITDA) var i 2017 på 476 millioner kroner (379 millioner kroner i 2016).

Norsk Arbeiderpresse ble opprettet i 1948 som et finansieringsselskap eid av LO, Arbeiderpartiet og arbeiderpressen. Den enkelte A-presseavis ble da utgitt av lokale aksjeselskaper eller andelslag hvor lokale arbeiderpartilag, fagforeninger tilsluttet LOs forbund og Norsk Arbeiderpresse A/S var eiere. Avisene samarbeidet gjennom Arbeiderpressens Samvirke A/L.

I 1990 ble Norsk Arbeiderpresse A/S refinansiert av LO og omorganisert til konsern, hvor de enkelte avisene inngikk som datterselskaper. Fra 1995 utvidet konsernet virksomheten, blant annet ved å kjøpe seg inn i TV2 og i russiske trykkerier. Frem til 2007 hadde A-pressen også eierinteresser i russiske medier, deriblant landets største riksdekkende dagsavis, Komsomolskaja Pravda (25 prosent eierandel). Senere bestemte A-pressen seg for bare å satse på trykkerivirksomhet i Russland.

I juni 2012 overtok A-pressen formelt Edda Media fra britiskbaserte Mecom, selv om kjøpet var en realitet et halvt år tidligere. En rekke borgerlige aviser som tradisjonelt hadde støttet Høyre eller Venstre ble over natten en del av den norske arbeiderpressen. Fredrikstad Blad, Drammens Tidende, Haugesunds Avis, Gjengangeren og Lofotposten var blant disse. Men det dramatiske medieoppkjøpet gikk ikke knirkefritt. Både Konkurransetilsynet og Medietilsynet krevde at A-pressen solgte videre flere aviser, blant annet Varden, som vilkår for å godkjenne oppkjøpet.

På samme tid vedtok A-pressen å selge seg ut av TV2. A-pressen eide 50 prosent av aksjene. Disse ble solgt til det danske medieselskapet Egmont, som fra før eide 50 prosent.

I september 2012 skiftet A-pressen navn og kalte seg Amedia AS. LO og en rekke fagforbund eide til sammen nær 45 prosent av aksjene. Telenor ASA hadde en like stor post og Stiftelsen Fritt Ord drøyt 3 prosent.

Sparebankstiftelsen DNB forpliktet seg til, gjennom den nye eierstiftelsen, å beholde Amedia som et samlet konsern. Avisenes utgivelsesgrunnlag, selvstendighet og redaksjonelle frihet skulle også opprettholdes. Amedia-navnet ble beholdt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.