Amedia er et norsk mediekonsern, det nest største i Norge. Bare Schibsted ASA er større, målt i omsetning. En nyopprettet stiftelse utgått fra Sparebankstiftelsen DNB overtok i 2016 som eier av hele Amedia-konsernet.

Amedia (som tidligere het A-pressen) eier 62 abonnementsaviser (35 dagsaviser og 27 fådagersaviser som kommer ut to eller tre dager i uken). Drammens Tidende med 25 865 i opplag (2016) er den største av Amedia-avisene. Dessuten utgir selskapet flere gratisaviser, hovedsakelig i Oslo. I tillegg til dette har Amedia interesser innen elektroniske medier, og eier blant annet 50 prosent av Nettavisen. Digitale Medier 1881 ble overtatt av Amedia i 2013. Amedia eier dessuten 12 trykkerier i Norge og 6 i Russland.

Omsetning 2016 var 3,8 mrd. kroner (4,2 mrd. kroner i 2015). Brutto driftsresultat (EBITDA) var i 2016 422 mill. kroner (490 mill. kroner i 2015). Konsernsjef i Amedia er Are Stokstad.

Norsk Arbeiderpresse ble opprettet 1948 som et finansieringsselskap eid av LO, Arbeiderpartiet og arbeiderpressen. Den enkelte A-presseavis ble da utgitt av lokale aksjeselskaper/andelslag hvor lokale arbeiderpartilag, fagforeninger tilsluttet LOs forbund og Norsk Arbeiderpresse A/S var eiere. Avisene samarbeidet gjennom Arbeiderpressens Samvirke A/L.

I 1990 ble Norsk Arbeiderpresse A/S refinansiert av LO og omorganisert til konsern, hvor de enkelte avisene inngikk som datterselskaper. Fra 1995 utvidet konsernet virksomheten, bl.a. ved å kjøpe seg inn i TV2 og i russiske trykkerier. Frem til 2007 hadde A-pressen også eierinteresser i russiske medier, deriblant landets største riksdekkende dagsavis, Komsomolskaja Pravda (25 %). Senere bestemte A-pressen seg for bare å satse på trykkerivirksomhet i Russland.

I juni 2012 overtok A-pressen formelt Edda Media fra britiskbaserte Mecom, selv om kjøpet var en realitet et halvt år tidligere. En rekke borgerlige aviser som tradisjonelt hadde støttet Høyre eller Venstre ble over natten en del av den norske arbeiderpressen. Fredrikstad Blad, Drammens Tidende, Haugesunds Avis, Gjengangeren og Lofotposten var blant disse. Men det dramatiske medieoppkjøpet gikk ikke knirkefritt. Konkurransetilsynet og Medietilsynet satte hver for seg som vilkår for å godkjenne oppkjøpet at A-pressen solgte videre flere aviser, blant annet Varden.

På samme tid vedtok A-pressen å selge seg ut av TV2. A-pressen eide 50 prosent av aksjene, som i 2012 ble solgt til det danske medieselskapet Egmont som fra før eide 50 prosent.

I september 2012 skiftet A-pressen navn og kalte seg Amedia AS. LO og en rekke fagforbund eide til sammen nær 45 prosent av aksjene. Telenor ASA hadde en like stor post og Institusjonen Fritt Ord drøyt 3 prosent.

Sparebankstiftelsen DNB forpliktet seg til, gjennom den nye eierstiftelsen, å beholde Amedia som et samlet konsern. Avisenes utgivelsesgrunnlag, selvstendighet og redaksjonelle frihet skulle også opprettholdes. Amedia-navnet ble beholdt. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.